Hebahan

Monday, March 8, 2010

MULA berangan ???

Aik?? MULA timbul persoalan. Timbul tanda tanya. Kenapa dan mengapa? Apa sebab musababnya?

Berangan?? Apakah?? Angan-angan Mat Jenin yang sejurus mula memanjat pokok kelapa lalu berangan... belumpun sampai pertengahan jalan.. terjatuh??

Sejurus aku dapat sehelai kertas lalu berangan, berangan menyanyikan lagu indah buat hiburan hati yang sunyi sepi. Sejurus aku 'melahirkan' blog HP ini lalu berangan menjadi blogger yang terkenal seantero dunia. Berangan. Orang Kelantan kata koya molek~

Setiap apa yang kita kecapi hari ini bermula dengan mimpi. Mimpi itu indah. Mimpi juga ngeri. Jelas sekali, mimpi hanyalah mainan orang tidur. Ya, kalau mahu bermimpi syarat utamanya ialah mesti tidur terlebih dahulu. Ayuh kita tidur. ZZZZZZZ

Z
Z
Z


Z
Z
Z

Aku mula bermimpi. Aku mula menganyam impian bersulamkan harapan. Tatkala aku berada di negeri serambi Makkah ketika zaman anak remaja dulu kerap juga aku bermimpi. Ketika ditebak soalan apakah cita-citamu kelak? Jawabku dengan penuh konfiden "Seorang doktor". Mengapa? "Kerana itulah yang dimahukan oleh kedua-dua orang tuaku. Memecah tradisi keluarga. Belum ada lagi di kalangan ahli keluarga terdekat yang bergelar doktor.


Akhirnya kini?? Yang ad0?? Harapan musnah?? Siapa kata telah hancur musnah impian bergelar doktor?? Masih ada.. masih ada sisa-sisanya. Saki-baki semangat yang masih berdaki menguatkan azam aku supaya bergelar doktor juga suatu hari nanti. Bukan doktor perubatan, tapi mungkin doktor falsafah?? Kebarangkalaiannya tetap ada kan?

Berbalik kepada entri kali ini, sebagai tukang tulis memang aku kerap berangan atau bahasa yang lebih enak didengar ialah BERIMAGINASI. Dengan imaginasilah aku mengasah bakat aku menjadi tukang tulis. Apa yang terlintas di benak fikiran, sepantas kilat (ceh!) dicoretkan menjadi cerpen, dinukilkan menjadi puisi, digarap menjadi cerita. Kalau dulu, aku ada buku conteng (ala-ala diari gitu~), dan pena menjadi saksinya. Kini, jari-jemari ini gemar menari di atas papan kekunci @ keyboard!

Masa aku darjah 5, aku dapat nombor SATU di dalam kelas. TAPI aku dapat 3A 1B (batch terakhir UPSR ada 4 A). Subjek Bahasa Melayu Pemahaman aku dapat B iaitu 78! Guru kelas, Cikgu Norliza Aryanai Alang Ahmad siap semak dua ke tiga kali sebab macam tak percaya. Yang dapat nombor dua masa tu Zafrul Ariff. Tapi dia dapat 4 A dan dapat pujian!

Maka dari sini wujudnya 'kecintaan' aku terhadap bahasa Melayu. Mama hantar aku ke kelas tusyen Cikgu Baharuddin. Nama macam Papa tapi ejaan je lain. Aku sangat bersyukur, gara-gara kelas tusyen ini, Cikgu Baha telah menggilap bahasa Melayu kami 6 orang. Hasilnya, aku sangat meminati, dan menghargai bahasa tak kira bahasa apa sekalipun. Kalau yang kenal Zulfikar, pasti tahu betapa puitisnya blog beliau menandingi kehebatan arwah Loloq.

Cikgu Baha memberi keyakinan kepada kami supaya berbangga dengan keaslian bahasa Melayu. Maka, berbahasa Melayulah dengan baik dan penuh yakin. Mungkin dari sini wujudnya keberanian aku untuk bercakap di depan khalayak. Aku akui.. aku bukanlah pendebat yang baik. Aku mungkin tak reti bercakap tapi aku mampu bersuara!

Masa nak ambil SPM pulak, aku paling suka subjek bahasa. Tak kira. Bahasa Melayu, Inggeris atau Arab. Bila bab menulis karangan atau essay atau insyak, aku memang cuba lakukan yang terbaik. Hasilnya.. aku tak pernah pun menjadi terbaik. Karya orang lain yang sering dijadikan karangan contoh untuk satu kelas.

Aku seronok baca karangan mereka. Kagum dengan imaginasi mereka. Masih tersimpan kemas lagi esei yang dikarang budak-budak kelas 5 Sains Makkah. Muadz, Akmal Huzaifah, Hafiz Mat Daud, Mamat dan ramai lagi. Aku kagum dengan mereka dan ini membakar semangat aku dan memberi inspirasi kepada aku supaya lebih berani berimaginasi. Biarkan imaginasi bebas berlari. Let your imagination runs wild.. ayat keramat Teacher Anisah.


Oh, Teacher Anisah, guru BI, yang menerangkan kepada satu kelas cerita Coyotito (The Pearl) dengan penuh semangat. Aku takkan tidur dalam kelas beliau. Tidur?? TEET~ Isy, mana ada tidur.. momentum saja. Begitu juga kelas BM, yang kena belajar Komponen Sastera. Kelas Cikgu Sabiha. Masa Tingkatan 4, Cikgu Shafiee Zakaria yang ajar. Siap bagi tawaran aku mewakili maahad pertandingan Forum lagi tapi sayang, aku terpaksa tolak.

Mereka antara guru yang memotivasikan aku agar menjadi seorang 'penulis' yang baik. Menjadi orang yang berani 'berbahasa'. Sebabnya, mereka memberi tips ketika menjawab soalan esei. Kalau nak buat karangan BI, lebih baik pilih jenis narrative atau cerita, bukan berbentuk factual sebab kita kena terima hakikat, vocabulary kita kurang. Kita boleh merepek-repek mereka cerita panjang berjela-jela kalau pilih narrative essay.

Sebaliknya pula ketika membuat karangan BM. Lebih baik pilih karangan yang ada format atau berbentuk fakta. Sebabnya juga sama. Perbendaharaan Kata! Kita ada banyak kosa kata. Jadi lebih konfiden buat karangan berbentuk fakta. Kalau kita pilih naratif (contohnya soalan cerpen) kita mungkin boleh merepek yang bukan-bukan sampai lari jauh dari tajuk asal.

Akhirnya aku tak menjadi penulis professional.. bukan juga aku bergelar jurutulis atau jurutaip, hakikatnya aku hanyalah tukang tulis. Aku menulis apa saja. Aku biarkan imaginasi ini terus berlari. Let your imagination runs wild. Bak kata Teacher Anisah.

Hasil penulisan aku yang pertama. Hanyalah sebuah lirik lagu.. ketika perpisahan yang berlaku di kalangan sahabat-sahabat. Itu hanyalah lirik. Salam Perpisahan. Lepas tu ada lagi beberapa siri lirik (dan lagu..bajet tak mahu kalah) Puisi?? Banyak juga. Mungkin ada yang pernah baca di blog-friendster aku dulu. Skrip?? Ya, aku juga berjinak-jinak menulis skrip. Bermula dari habis SPM, dengan skrip pertama, "Selama Ini..". Kedua, aku hasilkan pula "Mencari Chin-Ta". Seterusnya "LRT" dan terbaru "Hitam Putih". Ke mana skrip-skrip itu? Ada dalam muzium PC saja.


Aku cuma masuk pertandingan menulis skrip. Anjuran sesiapa saja. IKIM, FINAS dll. Aku bukan belajar menulis secara formal pun. Maka hasilnya.. yang adolah. Seperti biasa.. tiada apa-apa pun berlaku. Itu bukan pematah semangat. Aku bukan mahukan kemenangan itu. Yang penting aku puas! Dapat juga mengintepretasi apa yang tak tercapai akal. Lakaran minda semata-mata. Aku dapat rasakan perkembangannya. Skrip "Selama ini.." kategori hancur.. syok sendiri tak ingat dunia, berbanding skrip terbaru "Hitam Putih". Perbezaan yang ketara sekali. Nampak kematangannya di situ. (tengok.. tak habis-habis berangan SS)

Dan kemuncaknya, aku tak sangka dapat peluang untuk menulis skrip teater pulak. Teater beb! Bukan calang-calang. Masuk pertandingan Festival Teater Antara Kolej(FESTIK) - UPM. Arahan sendiri, skrip sendiri. Cuma tak berlakon saja. Di bawah produksi Seta Walinongsari (kini dah jadi Seta Arts), maka berjaya juga aku pentaskan naskhah pertama Senandung Elegi Lara (SEL). Dan seperti biasa.. pulang tangan kosong! Telenovela lah katakan...


Haha. Tak hampa pun sebab berjaya juga menembusi tembok 5 senarai akhir. Bee sekurang-kurangnya tercalon Top 5 Pendukung Watak Wanita Terbaik. Dan bermula detik itu, orang ramai mula 'memandang' pementasan kolej kami. Daripada taraf underdog, Seta Arts dah menang besar FESTIK 2009. Johan keseluruhan.


Ada kesempatan akan aku kongsikan segala hasil nukil musykil itu...

Daripada angan-angan lah kita akan lipat gandakan usaha kita. Untuk menjadi yang lebih baik dan merealitikan fantasi seindah imaginasi. Oh.. ilham datang mencurah-curah lagi. MULA berangan. Idea dan ilham telah MULA berkembang~




No comments:

Post a Comment