Hebahan

Thursday, November 12, 2009

Mengada-ngada ~ menampilkan - Amer


Ada orang bertanya, mengapa blog ini tak dinamakan sempena nama aku? mustakimbahrudin.blogspot.com ke... mustakim.blogspot.com ke?? Mengapa mesti misisitukangtulis.blogspot.com??

Mengada-ngada betul soalan ni.. Kan?? ISA lah. Ikut suka aku. Tapi aku bukan suka-suka saja bagi misi si tukang tulis. Kenapa bukan misi si penulis?? Apa beza penulis dan tukang tulis?? Penulis, mungkin agak formal.. skema kata orang. Terikat dengan dateline, prosedur dan macam-macam terma dan syarat lagi. Tetapi selaku 'tukang tulis', aku bebas nak bertukang.

Nak edit sana-sini ke.. Tak mahu adjust apa-apa yang patut ke.. Aku mahu tulis berita politik ke.. sukan ke.. hiburan ke.. semasa ke.. Itulah tugas seorang tukang tulis. Mungkin juga dengan penambahan 'tukang' itu menjadikan aku lebih 'seni'. Seni dalam bertukang.. seni dalam bidang penulisan.

Misi?? Mengapa mesti ada misi?? ISY~ itu perlu. Aku memang perlukan misi untuk dilaksanakan. Aku letakkan satu misi terlebih dahulu. Misi aku mahu menampilkan tukang-tukang tulis selain aku yang bernama Mustakim Bahrudin. Mungkin mereka berbakat untuk menulis tetapi tak berkesempatan menghasilkan blog.. ataupun ada blog, tapi tak sempat nak kemaskini. Jadi, kalau anda selaku pembaca blog ini mahu menyumbangkan artikel yang menarik ataupun mahu berkongsi masalah/cerita dan sebagainya, jangan malu-malu, jangan segan-segan, hantarkan saja ke emel; mustakimbahrudin@gmail.com.

Maknanya, aku ni macam founder ataupun pengasas kepada blog ini yang akan menampilkan seramai mungkin penulis mahupun tukang tulis. Senang cerita.. akulah ketua editor. Berangan~ Kan?? Lantaklah apa orang nak kata. Janji, aku ada misi untuk dilunaskan, dan aku takkan sia-siakan kesempatan yang terbentang luas di depan mata ini.

Dan buat pertama kalinya, aku menampilkan penulis yang bernama Mohamad Amiruddin Mohd Nor aka Amer. Beliau merupakan senior aku, di Ma'ahad dan juga di UPM. Aku terbaca nota yang ditulis beliau di dinding Fesbuk. Aku tertarik dengan ceritanya kerana kisahnya hampir sama dengan kisah aku. Pasal kursus sarjana muda aku di UPM yang agak unik namanya, Kejuruteraan Biologi & Pertanian. Walaupun di luar negara terkenal dengan singkatannya AE ataupun Agriculture Engineering, tapi sayangnya situasi di Malaysia bukan begitu.

Kisah kehilangan.. keazaman.. dan harapan. Secara rasminya, misi si tukang tulis menampilkan,Amir dengan ceritanya.. "Ngada-ngada"
(p/s - dengan keizinan beliau, ini hanyalah 'copy & paste semata-mata tanpa edit bagi mengekalkan keaslian. Jadi jika ada singkatan perkataan, agak-agak sendiri maknanya =)


Memang degree mung susoh mir, kata salah seorang membe aku ketika minum dan berbual malam itu. Dan aku mengimbau balik kenangan aku sewaktu belaja dahulu. Erm…susah. Dan jawab ku kepadanya…betol bagi aku amik degree memang susah…biarlah orang lain kata degree ni senang tapi betol degree ni susah. Betol betol mencabar…mental, fizikal…keazaman…

Apabila sesesorang tanya aku degree dulu kamu belaja apa…aku akan jawab…survive. Itulah jawapan paling sesuai bagi degree…ya survive…degree mengajar untuk survive. Waktu belaja degree ni lah aku tau pekerjaan mencuci pinggan di hotel, membasuh cooling tower, kerja membuat minuman di laksa shake, pengangkut sampah, kerja kitchen crew di Mc D, kerja di seven e, pengutip besi buruk, peniaga pasar Ramadan.

Semua pengalaman tue mula membina aku…sedikit demi sedikit…cara nak bertoleransi…hubungan antara bos dan pekerja…kenal perangai membe…tak terpikir pon waktu kecil kecil dulu aku mampu buat kerja tue…dan sekarang aku telah buktikan…kita manusia boleh dipushkan buat kerja apa bidang pon…percayalah…pengalaman akan membina keyakinan diri.

Dan dengan waktu degree lah aku melangkah masuk kedalam sawah padi…bemain kotor membuat telaga satu perjalanan aku membuat Master…tapi malang sekerat jalan…terlalu banyak gred F dalam hidup aku…

Rupa rupanya sudah banyak cerita dalam hidup ku. 26 tahun umur sudah ada beberapa cerita…aku anggap menarik walaupun orang lain tak anggap sebegitu. Kalau dipikirkan aku patut mati lama dah…kejadian tue berlaku ketika tingkatan 4…aku keluar curi malam malam.dah la malam…lompat pagar asrama…sorang sorang pulak tue…boring dok dalam hostel…nak tengok dunia…aku fobia duduk dalam kawasan berpagar, susah bernafas…ketika lalu dikawasan rumah kampong. Aku hampir hampir di patuk ular tedung. Hitam dan panjangnya sedepa…sebesar lengan aku berdiri paras lutut sejengkal dengan aku…ntah macamana sedar sedar aku terlompat jauh terkejut baru aku sedar itu ular tedung…fiuh panjang umur. Tapi tetap tak serik serik…

Teringat tingkatan 2 dulu. Akibat main bola waktu maghrib, aku terjatuh dan tangan aku patah. Bangun bangun aku dah ada dua siku pada satu lengan…aku pegang…bila dilepaskan tangan aku membelok keluar…setahun tangan aku tak boleh mengangkat benda berat…

Waktu degree dulu ada praktikal…satu lagi pengalaman ditinggalkan membe…duduk sorang sorang di rumah estate bertemankan ikan sepat yang aku pelihara dan bunyi bunyi burung hantu…pernah pukul 4 pagi aku tersedar terdengar bunyi bising burung murai berkicau di pokok jambu liar dekat depan laman rumah aku…banyak perkara menarik berlaku sewaktu praktikal…tapi jika ada masa nanti aku akan coretkan.

Tapi yang menarik sewaktu aku mula masuk belaja di universiti…setelah lama berkenalan dengan membe membe sekelas…baru mereka mengaku yang aku ni menakutkan…kerana rupaku seperti penagih dadah…aku terketawa…aku tak terkejut…sebab ketika tingkatan 4 lagi ayahku sendiri menyangka begitu tehadapku…malah penagih sendiri mengajak aku sama sama stim melayan syabu sebelum aku naik bas pulang ke kelantan. Aku ni bersih…Cuma hisap rokok aje…aku perlu rokok untuk kalenjar pituitari aku perlukan nikotin untuk rembeskan hepatamin akibat aku buat kerja kerja sewaktu degree dahulu…kalo tidak tubuh aku tak larat nak buat kerja kerja tersebut…tanyalah mana mana orang yang buat kerja berat pastinya surya original pilihan mereka ketika membuat kerja kerja berat tak pon rokok gulung daun nipah tak pon lenteng untuk orang jawa dan orang sabak bernam.

Bercerita tentang dadah…ramai membe aku yang involve…kuda, syabu, gas (ubat batuk), pok teh (heroin) (kokain), ganja, air daun ketum, gam …malah aku ada sekali sewaktu diorang sedang layan. Aku jadi pemerhati…tapi kalo diorang layan aku cepat cepat beredar…takut woo…kalo kena rush…sampai aku masuk lokap. Tapi percayalah geng geng penagih ni terutamanya yang main pok teh ni susah nak dapat penyakit, seperti demam ke selsema ke radang ke…last last mati pon sebab over dos tak pon mati penyakit aids.

Teringat juga cerita cerita aku budak budak dulu…nak jadik gangster…pegi pukul budak budak hostel…belaja pukulan muay thai…ponteng kelas lepak ngan budak kampong…nak jadik gangster…aku teringat kata kata salah seorang otai…kita ni gedebe tok mano…last skali kena kita semula…kemudian dia menceritakan tentang riwayat hidup seorang orang gedebe kemudian mamat tue accident lumpuh…kemudian dah tak boleh nak buat apa…orang yang berdendam dengan dia cari dia balik nak balas dendam tengok keadaan dia yang lumpuh pon jadi kesian…habis segala yang gedebe dia tue…dan nasihat otai tue kat kami yang budak budak ni…kita gedebe pon tapi ada lagik yang gedebe pada kita…kemudian dia bergegas keluar bersama membenya…nak buat kira orang katanya.

Aku ada terdengar…baru baru ni ada budak universiti bunuh diri…katanya tension sebab kena extend…janganlah bro…jangan amik tindakan tersebut…dah kita ni laki laki…tue baru secebis kesusahan hidup…bangun…dan mara…kurang kurang kita ada cerita yang boleh dikongsi…lagipon orang lain hidup susah lagi daripada kita…masalah orang lain besar lagik daripada kita…kita sikit tue pon dah nak mati…orang lain semangat nak berperang…ni kita masalah sikit dah nak bunuh diri…kalo nak mati pon…jom join aku…kita belaja buat nitroglycerin…kita buat trigger lepas tue kita pegi perang kalo mati dunia kenal kita…kurang kurang ada yang respek kita

Penulis sekarang penganggur setelah gagal dalam master setelah belaja degree selama 5 tahun





2 comments:

  1. sedih dgr kisah amir ni.. mungkin bukan rezeki dia dlm bidang penyelidikan..

    ReplyDelete
  2. kisah ini sangat menarik.. suka part org ingat dia ni penagih.. n dia kaitkan dgn kes "gantung" bulan puasa dulu...

    sesuai buat mereka yg byk "F" dlm hidup.. don't ever give up..

    ReplyDelete