Hebahan

Monday, November 16, 2009

Diari seorang penganggur; menampilkan Amer

Sekali lagi aku menampilkan Amer sebagai tukang tulis di sini. Ada kesinambungan daripada kisah yang lalu. Ada orang pertikaikan juga, mengapa aku memilih kisah hidup dia? Kenapa kisah orang yang 'gagal' dijadikan bahan cerita??

Aku ada satu alasan. Pernah dengar ayat sebegini tak?? Jika anda mahu tahu kekuatan anda, tanyalah rakan karib anda. Jika anda mahu tahu kelemahan anda, tanyalah musuh anda. Sama juga halnya dengan kisah di sini.

Al-kaedahnya.. jika anda mahu masuk syurga, tetapi 'tak mampu' melakukan amal kebajikan, maka jauhkanlah diri daripada terjebak dan dibelenggu dosa. Jika anda mahu berjaya dalam hidup, tetapi tak mampu ikut jejak langkah mereka yang berjaya, maka jadikanlah kisah hidup mereka yang 'gagal' sebagai pedoman dan pengajaran!

Mudah kan? Itulah hitam putih kehidupan. Umpama putaran roda. Klise tak klise~ Selamanya kita takkan berada di atas, dan kita juga takkan selamanya di bawah. Anda tidak gagal apabila berada di bawah, tetapi anda gagal sekiranya gagal bangkit kembali.

Kisah Amer kali ini ada juga kaitan dengan aku yang pernah bergelar penganggur kehormat selama 3 bulan sebanyak 2 kali dalam tempoh satu tahun. Situasi sebegini benar-benar mencabar dan menduga keimanan. Sebabnya..satu sahaja. DUIT! Jangan tipu. Betul... duit bukan segala-galanya. Tetapi segala-galanya mahukan DUIT. Sekian buat pendahuluan. Ayuh kita mulakan dan teruskan cerita Amer...


Diari seorang pengangur

aku…macamana mahu dimulai. ajarlah aku untuk menanggung beban, ajarlah aku untuk mebalas jasa ibu bapa ku, ajarlah aku untuk bersyukur dan ajarlah aku untuk mengingatkan mati. pernah aku teringat cerita cerita orang maksudnya kata kata orang dahulu, bila seseorang nak mati, rezeki utk tuan punya dikerat dan dipotong. kalo lah perbandingan dibuat pada aku ni, sejak bulan 5 baru ini aku dibuang, elaun aku hilang, kerja baru tak dapat, hs aku hilang semua kabel untuk minta kerja hilang, nasib malang, tapi…takkan lah nak mati dah kan, aku tak bersedia lagik, amalan aku pon tak cukup, hutang byk lagik tak bayar dan cita cita aku masih tak tercapai. cita cita, teringat aku pasal cita cita, sejak sekolah rendah lagi bila guru bertanya, kamu nak jadi apa bila dewasa kelak? kelat? tanya mindaku pada umur 7 tahun.

penulis berasal dari kelantan dan perkataan kelak bunyinya seakan-akan kelat bermaksud pahit dan kelat.
aku senyap tak paham soalan tersebut, cuba mencari contoh daripada jawapan murid yang lain, ada yang menjawab askar, guru, polis, doktor, sampai giliran aku, aku cuma jawab seperti jawapan orang lain, juruterbang. dan bermula dari itu aku berfikir manusia kita perlu ada angan angan atau panduan untuk tindakan kita dewasa kelak. kemudian cita cita aku berubah selepas umur bertambah, dari darjah satu ke darjah dua, tiga, empat, lima, enam. masuk aja sekolah menengah perubahan masa dan pendedahan ilmu menyebabkan cita cita aku sekali berubah, daripada juruterbang, pensyarah, doktor, sekarang bercita cita menjadi ulama`.


Satu cita cita yg semakin simbolik dengan kehidupan, ada juga kawan nakal sering bercakap mengenai cita cita sendiri mahu menjadi orang yg berguna. aku kagum dengan kekereatifan diorang. sambung pengajian selepas spm. selepas spm aku diterima masuk pra universiti (matrik), sekali lagik cita cita ku bertukar. mahu jadi seorang dr. kata ku, bukan dr medical tapi, dr haiwan, veterinar. kalo disini disebabkan pendedahan ilmu menyebabkan minda kita menjadi luas dan kita sering nampak peluang untuk pekerjaan di masa depan.tapi itu cuma cita cita. akhir nya aku diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kejuruteraaan. Entah macamana tersangkut bidang ini pulak.

Tapi nak ceritakan, asal sebenarnya cita cita ku nak menjadi seorang dr haiwan disebabkan galakkan oleh orang tua untuk membina empayar penternakkan lembu, sebab itulah tujuan aku untuk bercita cita menjadi seorang dr haiwan dulu. kemudian tawaran ke universiti untuk keputusan akademik seperti aku layak untuk kejuruteraan pertanian. hebat sungguh peta dalam rancah kehidupan manusia, kebetulan ini bermaksud ini lah bidangnya yg aku cari cari. cita cita sebagai penternak lembu semakin bersinar menyinari kalbu.
selang beberapa tahun di pengajian universiti. cita cita aku kemudian tersasar. nak jadi engineer katanya. disebabkan pengaruh prestige nama dan ilmu baru cenderung ke arah enginia. masuk tahun keempat dan seterusnya sem akhir aku kandas, projek tahun akhir. aku terkandas dalam projek membuatkan aku terpaksa menanggung sendiri pembiayaan aku untuk yuran shj, sara diri orang tua sanggup hulurkan kerana inginkan anaknya grade. tahun kelima aku bersyukur aku grade.


tapi aku terpikir cita cita aku sebagai enginia tak layak. menggangur… dan kemudian, seorang member aku yg setahun grade awal pada aku rekomenkan aku sebagai penolong penyelidik. seronok kerja itu. rilek, buat eksperimen, buat gaji sendiri, pagi minum, tengahari rehat, petang minum, lepas waktu keja main pingpong.sesudah setahun kerja sebagai penolong penyelidik, ada tawaran untukku untuk sambung pengajian. aku tak mao sebenarnya sambung blaja. degree pon aku dah terlebih setahun inikan pula bidang yang lebih tinggi akademik. aku grade pon sampai tahap ini hasil meniru dalam peperiksaan. tapi selepas aku meminta pendapat semua orang bagus atau tidak sambung blaja…semua memberi komen positif aku setuju…sambung pengajian. aku sesat…tidak ada cita cita sekarang. satu sem…hanya satu sem…aku fail. dismiss. orang amik master nak jgk amik master. menyampah aku har har. so bulan 5 baru ni aku fail dah abis kesemua elauan di tarik dan aku menggangur merayu mencari kerja. dan cita cita ku…aku hanya nak mati shahid tue aja.

No comments:

Post a Comment