Hebahan

Monday, November 30, 2009

Hangat November ini~

Ya.. carta bulanan kembali menghiasi dinding blog ini. Tukang tulis akan terus menconteng dan mencoret apa yang patut didedahkan, dan apakah bahan berita yang layak menembusi carta Hangat November ini.

10) Trishna & Krishna - Pasangan kembar siam dari Bangladesh, yang berusia 2 tahun 11 bulan itu telah berjaya dipisahkan setelah menjalani pembedahan di Australia selama kira-kira 29 jam, 17 November lalu.

Kembar yang bercantum pada bahagian kepala itu kelihatan berjaya mengatasi segala cabaran dan dalam keadaan sedar dan stabil selepas pembedahan bagi memisahkan mereka di hospital tersebut. Yayasan Children First, yang membawa mereka ke Australia bagi pembedahan itu, akan menjaga mereka sepanjang tempoh penyembuhan.

SEBELUM

SELEPAS

9) Aina Suzaily M. Zailanny - Juara Penyampai Ikon 2009.

Rancangan ini bersiaran sejurus tamatnya rancangan realiti Pilih Kasih. Rancangan ini ala-ala Malaysian Top Host yang pernah bersiaran di TV3 yang melahirkan Nurul Syuhada Nurul Ain. Kali ini, gadis dari Kelantan berumur 20 tahun ini muncul sebagai juara Penyampai Ikon 2009. Menjadi wajah baru ikon RTM, Aina membawa pulang kereta Proton Saga BLM bernilai RM38,000, wang tunai RM6,000, trofi serta sijil pada Malam Anugerah Penyampai Ikon yang bersiaran di TV2 secara langsung dari Panggung Sari, Istana Budaya. Keputusan diumumkan oleh Pengetua Kolej Penyampai Ikon, Yusanani Yushak.

Hadiah dsampaikan oleh isteri Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datin Seri Utama Maznah Rais yang diiringi oleh Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Ibrahim Yahya serta Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Wira Kamaruddin Siara.

Program realiti TV itu yang berkonsepkan pengacaraan dan wartawan penyiaran itu telah menyaksikan enam finalis bersaing termasuk Khairul Faizi Dalaiil, 23; Beatrice Krishnan, 23; Mohamed Shahril Sarapudin, 21; Siti Aisyhah Baslie, 24, dan Hazel Desmond, 26.

Ironinya.. aku tak tengok pun rancangan ini walau 1 episod sekalipun. Haha

8)

Tanggal 19 November 1985 merupakan salah satu tarikh 'hitam' di Baling ekoran peristiwa Memali. Insiden ini mengorbankan 18 orang dan berpuluh-puluh yang lain tercedera serta penahanan beratus-ratus orang. Kesemua yang ditahan telah dibebaskan kecuali 36 orang. Mereka ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Dalam pertempuran antara orang kampung dengan pihak polis, Ustaz Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali dengan Ibrahim Libya telah terbunuh. Polis memanggil operasi ini sebagai 'Operasi Angkara/Operasi Hapus'.

Peristiwa ini terjadi ketika Datuk Seri Musa Hitam menjadi Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri. Ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri Malaysia berada di China.

Peristiwa berlaku di Kampung Memali yang terletak di mukim Siong, Baling, Kedah berhampiran dengan sempadan Kedah-Thailand. Penduduknya keturunan Melayu. Sebahagian lagi mempunyai kaitan dengan Siam/Patani. Aktiviti ekonomi mereka ialah menoreh getah dan bersawah padi.

Baling merupakan sebuah daerah yang dikaitkan dengan pertemuan antara Tunku Abdul Rahman dengan Chin Peng dari Parti Komunis Malaya pada tahun 1955. Baling dikejutkan lagi pada tahun 1974 berikutan insiden kebuluran pada era Anwar Ibrahim menjadi pemimpin pelajar. Seterusnya Baling dikejutkan dengan Peristiwa Memali.

7) Gadis Melayu 2

Setelah Aida dinobatkan selaku Gadis Melayu musim pertama, musim terbaru ini menyaksikan seorang lagi gadis bertudung, Fiqa atau nama penuhnya Siti Nur Syafiqa Amirol Melvin merangkul gelaran Gadis Melayu. Fiqa yang berasal dari Parit Buntar, Perak itu berjaya membawa pulang hadiah wang tunai RM10,000, diikat kontrak selama setahun bersama TV9 sekaligus diangkat sebagai Gadis Safi Balqis dan membawa pulang wang tunai RM3,000 beserta hadiah iringan.


Fiqa, berjaya mengenepikan empat finalis lain - Shazfinaz Hashim (Finas), Hazlin Hussain (Lyn), Nadiah Adrianna Mohd Akbar (Nadia) dan Putri Noor Nawal Ramlan (Putri). Segala keputusan ditentukan oleh 50% undian penonton dan 50% lagi dari juri profesional iaitu Nurfarahin Jamsari, pengarang majalah Cosmopolitan Izza Safinaz Ibrahim, pengarang hiburan Harian Metro, Adam Salleh, Datin Seri Normala Shamsudin, Syafinaz Selamat dan Rosyam. Fiqa menyampaikan sebuah monologue dan lakonan bersama Fauzi Nawawi.

Ni Aida (Khairul Noormadiah Zali), pemenang Gadis Melayu musim pertama.

Rancangan ni pun sama. Tak pernah tengok. Alih-alih dah tamat siaran dan ada pemenangnya.

6) Manohara disaman Tengku Mohamad Fakhri RM 105 juta.

Manohara atau nama penuhnya Manohara Odelia Pinot telah disaman oleh Tengku Temenggong Kelantan iaitu Tengku Mohammad Fakhry sebanyak RM105 juta setelah didakwa menabur fitnah ke atas Tengku Fakhry dan ahli keluarganya. Tindakan Manohara bersama kakak dan ibunya itu telah merosakkan reputasi Tengku Fakhry dan ahli keluarganya. Mereka dikenakan saman RM35 juta setiap seorang menjadikan jumlah saman yang perlu dibayar jika disabit kesalahan adalah sebanyak RM105 juta!

Soalan TRIVIA - Apa beza Manohara - Manoharan - dan Manone?? Google sendiri~

5) DUN Kota Siputeh diisytihar KOSONG oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Semuanya gara-gara penyandangnya, Datuk Abu Hassan Sarif gagal menghadiri Sidang DUN sebanyak 2 kali. Masalah ini menuju ke klimaksnya.

Berikutan keputusan Mahkamah Tinggi itu, Abu Hassan akan dihalang daripada menghadiri persidangan DUN. Persoalannya, adakah PRK yang kesepuluh akan diadakan??


Alih-alih.. SPR yang kemuka permohonan ke Mahkamah Rayuan. Dan Mahkamah Rayuan membenarkan penangguhan keputusan Mahkamah Tinggi.

Soalan yang lebih spesifik lagi... mengapa SPR yang harus kemuka rayuan?? Adakah SPR mewakili mana-mana parti politik?? TEET~

4) World Cup 2010. Akhirnya negara yang berjaya memasuki pusingan akhir di Afrika Selatan pada tahun hadapan telahpun diketahui. Russia akhirnya tersingkir walaupun mengatasi pasukan Slovenia 1-0. Namun kerana peraturan gol di tempat lawan, membolehkan Slovenia layak kerana Slovenia tumpas di Russia 2-1.


Untuk maklumat penuh negara yang layak ke Final Piala Dunia 2010, sila klik di sini.

3) Piala Malaysia - milik Negeri Sembilan. Inilah berita sukan tempatan paling hangat bulan November. Kemuncak Perlawanan Bola Sepak Piala Malaysia akhirnya terjawab setelah Negeri Sembilan menamatkan tempoh penantian selama 63 tahun. Pasukan Kelantan yang beraksi selaku finalis buat kali kedua di Bukit Jalil ternyata bukan tandingan buat Sang Rusa. Tak payah ulas panjang kerana isu ini telahpun diulas di dalam blog ini bulan ini.

2)Tuan Guru Nik Aziz (TGNA) - dapatkan buku di bawah ini =)


Aku selaku anak jati Kelantan semestinya menghormati dan mengkagumi ketua dan pemimpin negeri kelahiranku ini. Akhir-akhir ini, makin jelas dan ketara usaha-usaha memburukkan nama TGNA. Sampai tak cukup senarai dibuatnya. Bermula dengan isu menantu beliau, Ariffahmi yang akhirnya melepaskan jawatan CEO PMBK, isu TGNA ditaja bagi menunaikan haji dan akhirnya TGNA membatalkan niat ke tanah suci. Semuanya sebab apa? Demi menjaga maruah dan imej Islam, maka menantu beliau diminta melepaskan jawatan dan hasrat murni menunaikan haji dibatalkan.

Tak cukup dengan itu, TGNA diserang bertubi-tubi lagi. Antaranya siapakah yang layak menggantikan beliau selaku Menteri Besar. Sehingga keluar desas-desus mengatakan EXCO Negeri, Dato' Haji Hussam Musa mahu meletak jawatan, sedangkan beliau nama yang sering bermain di bibir TGNA.

Tak cukup dengan itu, negeri Kelantan yang berjaya menuntut ROYALTI minyak telah dinafikan haknya. Sekadar istilah 'wang ihsan' digunakan. Mengapa?? Hal ini bukan sekadar mengguris hati TGNA malah semua rakyat Kelantan.

Malah, bekas Menteri Kewangan, Ku Li sendiri yang khabarnya akan mengetuai kaukus mengenai royalti minyak Kelantan akan hanya diputuskan sekiranya kaukus itu mempunyai perwakilan seimbang dari semua parti.

Ku Li atau nama sebenarnya, Tengku Razaleigh, Ahli Parlimen Gua Musang BN yang terbabit sejak awal penubuhan Petronas berkata, beliau tidak terdesak untuk membuat keputusan tersebut, tetapi mengharapkan kaukus itu diwakili oleh semua anggota parlimen dari negeri-negeri yang mengeluarkan hasil petroleum.

Kemuncaknya, TGNA mahu berdoa supaya Allah memusnahkan masa depan Perdana Menteri jika tidak memberi royalti minyak kepada negeri Kelantan.

Syeikhul Islam Ibnu Taymiyyah rahimahullah pernah berdoa di hadapan Qazan, Raja Tatar: Wahai Tuhan, jika hambamu ini berperang untuk menjadikan kalimahMu yang tertinggi dan agama itu semuanya bagimu, maka bantulah ia dan berikannya kuasa ke atas negeri dan manusia. Dan jika ia hanya berperang kerana riya', disebut orang, inginkan dunia, menjadikan kalimah ia sendiri yg tertinggi, dan menghina Islam serta penganutnya, maka HINAKANNYA, GONCANGKANNYA, HANCURKANNYA, SERTA PUTUSKAN PENGIKUTNYA. (al-bidayah wa an-nihayah:14/102, tahqiq Ali Syiri, 1988).

Adakah Ibnu Taymiyyah telah mengikut hawa nafsunya dalam doa ini???

1) Dr. M.Asri Zainal Abidin (MAZA), bekas Mufti Perlis ditangkap dan didakwa di mahkamah kerana mengajar tanpa TAULIAH. Alaa.. Akhil Hayy pun pernah kena tangkap JAIS. Isunya.. tiada tauliah juga. Tup... tup.. senyap sebegitu saja.


Tauliah?? Apa itu?? Jika anda berada di Selangor, selaku seorang Muslim, anda ditanya oleh orang Muslim apa itu wudhu'? Dan bagaimana melakukannya jika tiada air mutlak. Anda TIADA TAULIAH untuk menjelaskan isu itu bukan?? Jadi, jika anda menerangkannya dengan betul, jelas dan terperinci, apakah KEBARANGKALIAN anda akan ditangkap dan didakwa kerana tidak memiliki tauliah??? TEET~

Satu lagi isu ini dikaitkan dengan ajaran atau fahaman "Wahabi". Apa itu?? Pernah dengar tak di Perlis mengamalkan Solat Subuh secara berjemaah tanpa membaca qunut. Majlis tahlil, ataupun kenduri arwah itu bid'ah. Baca Yaa-Siin setiap malam Jumaat juga bid'ah.

Adakah Wahabi ini sesat??? TIDAK. Tak percaya?? Baca sini. Dan baca juga tulisan Dr. MAZA di sini.

p/s : Oh..baru kusedar.. bulan November sangat mempopularkan Kelantan. Penuh carta seiring dengan musim tengkujuh yang melanda negeri itu.

2 comments:

  1. 1)Mus, ade buku yg memali tu? Yang ditulis secra terangan bukan di edit oleh beberape pihak.
    2) Saya turut menghormati TGNA. Semoga TG selmat di dunia & di akhirat.

    ReplyDelete
  2. epi> ada juga mencari buku t'sebut..tp xde rezeki lagi..Wallahua'alam.

    ReplyDelete