Hebahan

Saturday, August 15, 2009

Meniup wisel permulaan - Fweet~

Pengadil telah meniup wiselnya. Permainan telahpun bermula. Secara rasminya minggu lepas, antara Juara Piala FA, Chelsea dan Juara BPL, Manchester United. Kalau di Malaysia, namanya Piala Sumbangsih, sebagai perlawanan pembukaan, dan dikira sebagai salah satu perlawanan Liga Malaysia. Tetapi, ia tidak dikira di England. Maka, walaupun Manchester United telah kalah kepada Chelsea bagi merebut Community Shield, ia bukanlah perlawanan liga.


Perisai itu milik Chelsea. Setelah MU di depan hasil jaringan Nani, Chelsea terus mengasak sehingga mendapat gol penyamaan melalui Carvalho dan seterusnya mendahului dengan gol yang agak kontroversi jaringan Lampard. Namun, ketika Chelsea seakan-akan meraikan kejayaan, mereka leka! Rooney berjaya menjaringkan gol penyamaan saat-saat akhir. Minit ke-90 ya!

Setelah masa tambahan, kedudukan masih terikat. Maka, tendangan penalti telah diambil. Nah, 4-1 kalah menerusi penalti. 1 piala telah terlepas. Kehilangan Ronaldo dan Tevez sangat dirasai. Dan malam ini, kesemua 20 pasukan akan berentap secara rasminya.

Adakah dominasi Top 4 akan berterusan atau berjaya dipecahkan? Oleh pasukan mana? Manchester City yang belanja besar mendapatkan Tevez, Santa Cruz, Barry, Adebayor dan Toure sudah pasti menjadi ancaman utama bukan? Ditambah dengan pemain sedia ada seperti Robinho, Bellamy, Stephen Ireland dll yang cemerlang aksi mereka pada musim lalu. Cemerlangkah Man. City musim lalu? Pernah berada di Bottom 3 dan sekadar berada di tangga ke-10 akhirnya.

Everton dan Aston Villa juga mungkin menghadirkan ancaman dan tentangan yang hebat! Kita nantikan... Bagi pasukan yang baru dinaiktaraf menyertai BPL, Burnley, Wolves dan Birmingham, pasukan mana yang akan membuat kejutan sebagaimana yang dilakukan Wigan, Reading dan Hull di musim yang sudah-sudah.

Selain MU, yang kehilangan CR7 dan Tevez, Arsenal yang kehilangan Adebayor dan Toure, Liverpool pula kehilangan Xabi Alonso. Cuma Chelsea yang tak merasa kehilangan. Padahal mereka hampir kehilangan Kapten mereka, Terry yang cuba dipancing City. Sebaliknya Chelsea terus dikuatkan pemain Russia, Zhirkov. Ya.. kemasukan pemain kebangsaan Russia yang ketiga selepas Pavlyuchenko dan Arshavin.

Siapakah pemain yang akan menyerlah di dalam BPL musim 2009/10 ini?? Menurut Jamie Redknapp berikut pilihan beliau :

1. Jack Whilshere - Arsenal


2. Drogba - Chelsea
3. Barry - Man. City

v
4. Jack Collison - West Ham
5. Valencia - MU
6. Fabian Delph - Aston Villa
7. Wade Elliott - Burnley
8. Torress - Liverpool

9. Owen - MU
10. Luka Modric - Tottenham

Haha. Banyak juga antara pemain ni yang aku pilih dalam game-fantasy. Kat Fesbuk dan stadiumastro! Haha. Kita tengok siapa yang kena musim ini... Dan aku masih bersama Arsenal. Go Gunners~ Arshavin-Fabregas akan menggerakkan jentera tengah. Haha

No comments:

Post a Comment