Hebahan

Wednesday, July 15, 2009

Cerita pasal Man U - 2 kisah SAMA tapi TAK SERUPA~

Ada 2 cerita pasal Man U ni. Pertama, sudah tentu pasal Manchester United, kelab bola sepak Inggeris yang sangat terkenal di Malaysia. Kedua, pasal Man U yang kurang glamour. Kemajuannya memang jauh terbelakang berbanding Manchester United. Kawasannya agak mundur berbanding bandar-bandar lain yang berhampiran dengannya. Penduduknya ramai yang bekerja sendiri...jadi petani dan penoreh getah. Itulah dia... MANek Urai namanya. Eja betul-betul.. M.A.N.E.K. Sangat klasik.. dan ada kelas~
Manek Urai

Kita bercerita pasal bola dulu lah. Pasal kehampaan peminat setia Manchester United. Kehampaan?? Teet! Maklum sajalah. Penghijrahan Pemain Terbaik dan Pemain Termahal di dunia iaitu Pelakon Versatile... eh.. pelakon pula.. pemain yang menjadi kegilaan dan rebutan banyak kelab iaitu CR7. Siapa lagi kalau bukan Christiano Ronaldo namanya yang berjersi nombor 7 yang berhijrah ke Real Madrid.

Banyak betul kan dana Real Madrid ni? Kaka lagi... Karim Benzema lagi... Okay.. Abaikan Real Madrid. Fokus!! Man U. Bukan saja kehilangan Ronaldo. Tevez pula akhirnya ke City setelah sekian lama berdolak-dalik. Dan akhirnya, sebagai galang ganti... memperkenalkan...

Gabriel Obertan

Antonio Valencia...dan

Michael Owen! Owen?? Teet!

Ya..Owen bekas pemain Liverpool..Real Madrid dan Newcastle yang akan menyarung jersi nombor 7! Haha.. Bagilah can ya. Owen baguslah, cuma selalu "injured" saja.

Dan Sabtu ini..pasukan Man U akan berkunjung ke Malaysia. Dan Owen turut serta ya. Maka, berduyun-duyunlah peminat dan penyokong fanatik Manchester United akan berbolong-bolong, berduyun-duyun ke Stadium Nasional. Man U akan melawan pasukan bola sepak kebangsaan yang giat berlatih menentang pasukan Zimbabwe lewat kebelakangan ini. Haha.

Anda ingat lagi impian Man U nak dapat 5 piala musim ini?? Berjayakah?? Yang dapat hanyalah Piala EPL, Piala Dunia Kelab FIFA .. dan Carling Cup. Carling Cup?? Ingat lagi tak bagaimana perlawanannya. Haha. Man U menentang Tottenham Hotspurs. Dan berkesudahan 0-0. Akhirnya Man U menang juga melalui penalti setelah masa tambahan juga berakhir 0-0.

Yang penting apa?? Yang penting menang kan?? Haha. Begitu juga kisahnya PRK Manek Urai. Walaupun PAS menang dengan majoriti kecil.. 65 undi. Menang tetap menang ya. Ramai juga tu 65 orang. Satu dewan kuliah agaknya. Haha. Tetapi kira persaingan sengitlah. Walaupun bosan tiada jaringan... tetapi kemenangan itu ada manisnya. Dan pahitnya menerima kekalahan... sesukar macam mana sekalipun harus ditelan dan diterima dengan hati terbuka.


Walaupun... undi rosak lagi banyak daripada majoriti. Hello.. Ingat ya. PAS pernah merasai detik-detik sebegini ketika PRU-12 tahun lalu di Kuala Terengganu. PAS kalah kepada BN dengan majoriti 628. Undi rosaknya 931. Dan ada calon bebas... nenek itu.. mendapat 685 undi. Mat Sabu kalah kepada arwah Razali Ismail. Kekalahan memang pahit. Penyokong Pas dah rasa... Nah.. sekarang giliran penyokong BN pula rasa macam mana PAS rasa dulu.

Kemenangan ini bukan untuk dibanggakan. Kerana realitinya... suasana politik di Kelantan, landskapnya berbeza. Tidak seperti di Permatang Pauh... KT... dan Bukit Gantang. Dengan majoritinya 99% Melayu yang tinggal di kawasan yang agak konvensional dan tradisional. Ingat lagi PRK Pengkalan Pasir pada tahun 2005. BN menang dengan 129 undi dan kerajaan PAS Kelantan hanya ada SATU kerusi yang lebih. Simple majority~untuk terus memerintah Kelantan.

Tekanan sebenarnya dirasai BN walaupun PAS mempertahankan "status quo". Kerana apa? Kerana negeri Kelantan akan terus di bawah pemerintahan guru kalau kalah sekalipun kerusi Manek Urai. Sedangkan BN yang telah berturut-turut mengalami kekalahan dalam PRK di semenanjung sebenarnya yang melipatgandakan usaha membuktikan BN masih relevan dan diterima. Hasilnya, memang memberansangkan.

Dan perlu diingatkan juga BN pernah menang di DUN Manek Urai ketika PRU 11 dengan majoriti sebanyak 53 undi. Jadi, bukanlah sesuatu yang mengejutkan sekiranya majoriti kemenangan PAS berkurangan. Sedangkan Pengkalan Pasir yang menjadi kubu kuat PAS sekian lama boleh ditawan BN, apatah lagi Manek Urai yang pernah dimenangi BN pada PRU-11.
Bila-bila masa orang boleh "berbalik".

Sebenanrnya.. bila PRK berlangsung... semua calon dan parti boleh fokus. Bertumpu di satu kawasan. Berkampung di satu tempat. Dan strategi yang digunapakai BN, yang dikepalai Ketua Penerangannya memang tepat sekali. Sanggup tinggal bersama orang kampung.. dan menoreh getah bersama-sama ya. Sampai jadi modal berkempen.



Ada seorang saudara-mara di Manek Urai bercerita, pukul 12 tengah malam...orang-orang BN masih setia berkunjung rumah ke rumah. Nak jumpa pengundi. Nak bantu orang susah. Satu keluarga dapat lebih kurang RM 300 ke RM 500 bergantung kepada jumlah ahli keluarga. Anak-anak diberi basikal percuma. Jalan-jalan habis ditar. Siapa dia yang terasa terhutang budi. Dapat RM 500 di M.U(Manek Urai) tak sama nilainya dapat RM 500 di KL (Kuala Lumpur ya.. bukan Kuala Lipis ataupun Kedai lalat)

Jadi, pengundi Manek Urai berada dalam dilema. Diluah mati mak, ditelan mati bapak. Terutama sekali yang setia menyokong PAS dan Tok Guru. Yang atas pagar tak fikir panjang lagi..pangkah dacing saja. Dan merekalah yang mempengaruhi penyokong setia PAS. "Alaa...kita kasi canlah demo nak buat pembangunan sinih. Retok baru. Sekali ni jah kito wi BN mene'.."

Memang betul. Manek Urai jadi anak angkat BN lah. Janji..kalau BN menang. Manek Urai akan jadi anak emas BN. Wah, penduduk dan pengundi lain tak cemburu hijau ke? Sangat pilih kasih. Siap nak gantikan jambatan baru lagi. Macam janji Anwar dulu..hari ni bentuk kerajaan..esok terus turun harga minyak. Hari ni BN menang, esok kita buat terus jambatan baru. politik..politik.. Akhirnya..kedua-duanya hanya mengomong kosong. Impian memang indah kan??

Apa-apapun... PAS telah membuktikan. Samada calonnya seorang Doktor Perubatan...(Dr Lolo, Dr Mariah), Doktor Falsafah ke (Dr. Hasan Ali).. Ir. ke (Ir. Nizar, Ir. Hamzah) hatta seorang peraih ikan sekalipun(Abe Uji)... kalau Allah takdirkan menang...menang juga akhirnya.


Tapi perlu diingatkan juga..makin kita dapat kerusi selesa...lena juga dibuatnya. Jangan hanya goyang kaki. Bila-bila masa BN boleh menang di Kelantan. Saudara-mara di sana cerita..."sebab Tok Guru jah..ore undi PAS. Kalu dok..." Betul juga hal ini. Usia Tok Guru semakin bertambah. Dekat 20 tahun memerintah Kelantan. Siapa kata ulama' tak boleh
memerintah dan menjadi Ketua Negeri?

Jadi, walaupun kalah, tetapi BN berjaya mengurangkan majoriti dengan banyak. Ada angin perubahan katanya. Danbenda ini akan menjadi modal untuk ahli politik terus bersuara. Katanya nanti..rakyat tidak menolak kita sepenuhnya. Masih ada harapan... walaupun....

Dan inilah hadiah buat PM yang telah 100 hari menjadi PM. Hadiah ke kalau kalah?? Alaa..kemenangan moral tu besar juga maknanya. Kan?? Masa Pak Lah nak bersara dulu..tergelincir di Kuala... Masa PMke-6 baru menjawat jawatan PM, terspit antara 2 bukit. Nasib baik menang di Sarawak. Nah...hadiah hari ke-100.. Terburai di Manek Urai.

Kalau nak diikutkan...BN patut menang di Man U. Sebab apa? Di sana mana ada internet. Orang tengok TV, dengar radio, baca akhbar perdana. Media pula dah bijak sikit sekarang. Dulu...statement tak nak kalah ada saja kedengaran. Peluang BN cerah..dihighlightkan. Tajuk utama.

Sekarang..trend media lebih kepada memburukkan kerajaan negeri. Melaga-lagakan ahli-ahli PAS. Katanya..PAS hadapi masalah kepimpinan. Ada 2 golongan... Tidur sebantal dengan PKR dan DAP, tapi mimpi lain-lain. Lepas tu, pemimpin BN lebih digambarkan merendah diri..sanggup merasai denyut nadi rakyat.

PAS melawan seluruh jentera kerajaan. Berapa ramai Menteri yang turun padang kali ni. Bagus-bagus.. Dengan isu PPSMI dimansuhkan lagi. Sangat relevan.. kerana rata-rata pelajar luar bandar tak mencapai hasrat PPSMI. Secara tidak langsung orang kampung Manek Urai akan berbicara soal ini. Ditambah dengan 11 imbuhan lagi. Media menggambarkan kerajaan BN sangat prihatin. Kan??

Kawasan ini perlukan pembelaan. Perlukan pembangunan. Nah... Lagipun, jika dikaji PRU-12, BN memang mempunyai reputasi baik di kawasan pedalaman. Modal nak buat pembangunan memang sangat relevan. Kita ambil Selangor contohnya, BN menang di Sabak Bernam, Sungai Besar,Tanjung Karang tetapi kalah di Ampang, Pandan, Shah Alam, Kelana Jaya, Petaling Jaya dan Subang. Apa maknanya? Di kawasan kampung masih perlu pembangunan. Dan kawasan seperti Tanjung Karang tidaklah semundur Manek urai. Kan??

No comments:

Post a Comment