Hebahan

Saturday, August 1, 2009

Setem - Melekat dan tersekat??


Min dapat cuti seminggu. Uitm dilanda H1N1.. H1N1 pun dah sampai ke Serdang. UPM pula dapat cuti. Setengah orang suka..sebab dapat cuti awal walaupun lepas ni dah tak dapat cuti dah kecuali cuti raya. Haha. Dalam keadaan berhati-hati mengelakkan diri daripada sebarang keramaian, masih sempat juga aku membeli tiket wayang. 2 tiket menonton Setem.

Memandangkan orang tersayang jauh di mata (walaupun hakikatnya kami tak pernah tengok wayang bersama), maka aku mengajak Min yang kelapangan untuk menemani aku. Sebab tiket dah beli awal-awal. Officemate tak jadi nak teman. kira ni rezeqi Alimin lah. Hari tu dapat gi ABP.. Haha..

Setem..arahan Kabir Bhatia. Daya tarikan yang sangat kuat. Dengan barisan pelakon gred 'A'. Afdlin Shauki, Vanida Imran dan Que Haidar. Ditambah dengan respon positif yang dibaca melalui ulasan akhbar dan rakan-rakan blogger, maka melangkahlah kami..pada hari pertama tayangan di GSC Alamanda jam 9.40 malam.

Kabir Bhatia?? Cuba bayangkan cerita-cerita ini. Cinta.. Sepi.. Manjalara... Kekasihku Seru.. Idaman sehingga ke musim Astana Idaman.. dan terkini... Nur Kasih! Semuanya sentuhan Kabir bersama isterinya Mira. Oh, lupa... cerita yang aku tak tengok... Sutra Maya (sebab ada FS..terus tak tengok...haha), Hartamas yang disiarkan di NTV7 pernah tengok awal-awalnya saja.

Cerita-cerita yang tersenarai di atas..pelbagai genre yang telah diarahkan Kabir. Cinta.. Keluarga.. Komedi.. Seram... dan Islamik. Cuma aku ternanti-nanti, bila pula genre 'aksi' yang akan diarah Kabir. Maka, setem digolongkan sebagai filem yang bergenre 'komedi'.

Seperti tajuknya..Setem, maka ceritanya pasal Setem lah. Setem.. jilat... lekat.. gosok! Kalau cerita Los n Faun.. jam yang hilang dijadikan modal cerita. Kali ini.. setem. Sepanjang menyaksikan filem ni, rasa macam 'deja-vu' lah. Macam pernah tengok saja jalan ceritanya... tapi tak ingat cerita mana.

Ada rasa macam Baik Punya Cilok.. 'Biar betul' arahan Aziz M. Osman suatu ketika dulu pun ada rasa lah. Rasa macam tengok Prison Break pun ada. Haha. Mungkin sebab cerita ni pasal STRATEGI. PLAN. PERANCANGAN. Bagaimana kita nak...? Macam mana kalau tak jadi? Kantoi! Apa plan B nya?? Siapa sasaran kali ini dll. Klise??? Klise itu perlu~ tiba-tiba.

Ok lah tu.. Yang penting rasa berbaloi beli tiket kan?? Nak ulas mengenai lakonan. Afdlin, seperti
biasa.. kelakar semulajadi. Yang menyerlah mungkin Rashidi Ishak, hero drama Hartamas ini. Sisi lakonan yang lebih matang berbanding sebelum ini. Que Haidar dan Vee sebagai pasangan adik beradik sangat ada 'kimia'.

Dan paling menyerlah sudah tentu Sathiya... dan Indie Nadarajah. Geng Tosai. Isma yang melakonkan Ariyanto juga ada class.. walaupun tak banyak dialog. Ekspresi muka..dan bahasa 'lisan'nya jelas. Sampai Min ingat ni orang Indonesia betul! PATI mana entah katanya.. Haha. Memang 'kena' dengan muka buruh kontrak yang bersepah di Malaysia.

Filem ni orang kata ada semangat 1Malaysia?? I don't think so. Kalau 1Malaysia.. semangat bersatu-padu kena ada. Tapi mereka bercakaran~ Cuma geng Anak Yatim(Melayu) dan geng Tosai(India) saja yang bersatu di akhir cerita. Itupun setelah masing-masing mendapat ganjaran besar.

Geng Piranha.. yang mewakili 'kongsi gelap' Cina nampak kurang menyerlah. Min ujar.. kalau takde pun takpe. Haha. Yang bajet best.. jadi Burn tu pun bajet best! Ingat ni cerita Wanted ke??
Ala-ala the Matrix.

Secara keseluruhan.. Setem menghiburkan. Membuatkan diri rasa melekat di tempat duduk. Tak mahu berganjak. Tapi dalam masa yang sama.. aku memang rasa sedikit tersekat. Tersekat sebab kena menerima hakikat elemen "kebetulan" dalam cerita. Elemen "kebetulan" memang menarik, tapi... lu pikir lah sendiri. Haha.

Adegan yang menarik..lain daripada lain sudah tentu adegan Que Haidar yang membawa watak Iskandar yang buta.. dan boleh bawa kereta! Itu best~ Seterusnya, Harun Salim Bachik@ HSBC yang tiba-tiba nak cakap 'Malaysia'. Dan yang penting Aziz M.Osman dan Azwan Ali pun ada!

Sinopsis cerita?? Google lah sendiri.. hehe ;>

No comments:

Post a Comment