Hebahan

Monday, March 30, 2009

Bo la...bo la.. bo bo la...bola sepak!

Kali ini nak berbicara mengenai sukan nombor satu di Malaysia,bola sepak. Aku bukan mahu berhujah mengenai jurang prestasi permainan bola sepak negara berbanding negara jiran mahupun antarabangsa samada mengenai ranking ataupun pengurusan. Tetapi sekadar berkongsi langit atmosfera bola sepak, samada dari sudut pandang seorang yang langsung tak tahu pasal sukan ini ataupun dari perspektif yang sedikit berbeza.

Pertama sekali, apa beza football dan soccer? Siapa tahu buat-buat tak tahu. Siapa tak tahu buat-buat tahu. Haha. Sebenarnya ini ada kaitan dengan percanggahan antara British dan American. Contohnya ejaan 'colour' dengan 'color'. 'Biscuit' dengan 'cookies'. British guna S.I. Kilometre, kilogram. Tapi orang Amerika berbangga dengan 'milage' mereka seperti inch, feet, mile, pound etc.

Kita di Malaysia dijajah British suatu ketika dulu. Ketika alam persekolahan, bagi subjek Bahasa Inggeris kita mengikut sistem Bahasa Inggeris di UK samada dari segi percakapan ataupun penulisan. Sebab tu di atas slip SPM bagi subjek Bahasa Inggeris, ada kod 1119, bermakna kertas kita juga disemak dan digred oleh Cambridge, dan keputusannya ada di ruangan GCE-O.

Sebagaimana wujudnya perbezaan antara Bahasa Melayu dan Bahasa Indonesia, Bahasa Inggeris orang Amerika dan England juga berbeza. Bukan sekadar bahasa, budaya juga termasuk sukan. Paling ketara, orang Amerika tidak mengiktiraf sukan bola sepak yang kita panggil football kerana di sana ada American Football. Maka di sinilah bagaimana wujudnya
istilah soccer.

Tak kisahlah. Football ke...soccer ke...asalkan bola. Di Kelantan, perkataan 'BO' bermaksud cukup. Pade doh kali @ It's enough already! Maka orang Kelantan selalu cakap dekat orang yang main bola. Bo la..bo la.. Bo bo la main nyo. Orang Malaysia kita, memang banyak variasi. Menulis esei bahasa Inggeris mengikut format British. Sistem kehakiman, politik, pengurusan, pentadbiran dan sebagainya juga ada tempias British. Tapi bila bab bercakap bahasa Inggeris, ataupun speaking, kita terpengaruh dengan Hollywood samada dipengaruhi melalui filem-filem dan drama mereka termasuk muzik dan lagu-lagu yang dibawa mereka.

Tapi selera rakyat Malaysia kembali berubah mood apabila tiba bab bola sepak. Dalam banyak-banyak Liga yang ada di dunia, English Premiere League (EPL) tetap menjadi pujaan hati walaupun ada La Liga, Serie A, dan macam-macam lagi termasuk Liga Super! Haha. Persoalannya, mengapa EPL menjadi pilihan? Dan apabila kita sebut EPL, ia begitu sinonim sekali dengan kedai mamak ataupun mapley. Sejak bila wujudnya budaya ber'mapley' menonton EPL di pagi dinihari?

Apabila dikaji balik, dulu EPL disiarkan di TV3 atau RTM. Namun setelah hak milik penyiaran bertukar tangan kepada Astro yang baru diperkenalkan dan bukan semua orang mampu melanggan Astro waktu tu ( bayangkanlah dulu nak langgan Astro mahal gila kan? Macam henset lah...dulu, orang-orang kaya je ada telefon bimbit ni. Sekarang budak darjah 1, penjual aiskrim hatta warga Indonesia pun mampu memiliki henfon. Dulu simcard harga beratus sekarang bila-bila masa boleh tukar nombor dengan harga bawah RM 10..hehe iklan seketika), maka tumpuan fanatik bola sepak ini terutama golongan bujang beralih arah menjadikan kedai mamak sebagai lokasi wajib singgah samada untuk menonton EPL ataupun selepas main futsal.

Terdapat persamaan antara bola sepak dengan dunia hiburan. Kenapa? Kalau dunia hiburan, ada Anugerah Oscar, Grammy, Anugerah Juara Lagu, AIM, ABP, FFM lah...dan macam-macam lagi anugerah kan? Peminat dunia hiburan begitu bersungguh bersorak meraikan kemenangan artis pujaan mereka. Sanggup tengok anugerah-anugerah tersebut dari mula sampai habis yang memakan masa berjam-jam lamanya. Sama juga dengan peminat fanatik bola sepak. Sekurang-kurangnya 90 minit duduk depan TV menonton perlawanan bola sepak. Bukan ada piala EPL je, ada piala F.A. Piala Liga dan Champion League. Dan paling prestij sekali sudah tentu FIFA World Cup. Dengar-dengar M.U mensasarkan 5 piala tahun ini. Nak pecahkan rekod treble tahun 1999 mereka. Boleh ke?

Kalau tanya aku, memandangkan aku tidak menyokong M.U (jangan marah ya), aku meramalkan EPL menjadi milik Liverpool. Piala F.A milik Arsenal. Final Champion League antara Barcelona dan Arsenal. Haha. Agak-agak aku sokong pasukan mana? Fikirlah sendiri... Aku senang je..tak kisah pasukan mana menang, as long as not M.U. Haha. Sebenarnya, adik aku merupakan die-hard fan Manchester United.Jadi bagi mewujudkan suasana kecoh, ejek-mengejek dalam rumah, aku memilih rival M.U.

Dia memang khatam pasal bola. Dia tahu pemain ni asal dari negara mana, main dengan kelab mana, berapa herga perpindahan dia dari kelab lama d.s.b. Pengetahuan aku mengenai bola sepak juga bertambah gara-gara dia suka berkongsi maklumat sebagaimana ASTROnya aku pasal dunia hiburan. Haha. Memang seronok M.U menang banyak piala, belasah pasukan Chelsea dll. Tapi kepuasan dan keseronokan sebenar ialah apabila melihat kekalahan-demi kekalahan M.U, dan genggaman piala-piala yang ada di tangan M.U semakin longgar. Rileks bro. Jangan naik angin..gurau-gurau saja.

Pemain-pemain bola sepak juga setaraf dengan selebriti-selebriti hiburan. Mereka juga menjadi kegilaan peminat dan sentiasa dikejar paparazzi bagi mengorek dan menggali kehidupan peribadi mereka. Percaya tak, pemain bola sepak memiliki bakat lakonan yang begitu hebat? Nak contoh? Haha. Kita ambil contoh terbaik punya... Christiano Ronaldo! Dia merupakan pemain terbaik dunia yang bukan sekadar memiliki skil mengangkat dan menyilang kaki yang hebat. Dia menjadi sasaran pemain bek untuk dibentes. Jadi, bagi mengelakkan dirinya menjadi mangsa kecederaan yang serius, dia kerap kali menjatuhkan badannya terlebih dahulu terutama di sekitar kawasan kotak penalti. Penyokong M.U jangan marah ya. Ini contoh sahaja. Dia tak nak jadi macam Rosicky, Hargreaves, Solskjaer,Fabregas yang memanaskan bangku simpanan. Dan akhirnya, setelah pulih, sudah tentu mengambil masa untuk kembali fit/cergas seperti sediakala.

Memang betul pun lakonannya hebat! Kadang-kadang nampak ketara sangat dia menjatuhkan badan, tetapi pengadil tetap meniup wisel faul. Tapi, bila dia betul-betul dikasari seperti perlawanan M.U melawan Newcastle tempoh hari.. pengadil pulak buat derk! Haha. Satu lagi contoh lakonan yang hebat apabila masa bermain sudah tamat 45 minit, terdapat masa tambahan sekurang-kurangnya 1 minit, TAPI, masa tu lah terhegeh-hegeh nak tukar pemain. Baik punya strategi, beb! Terutama pasukan yang mendahului dengan kelebihan 1 gol dan main bertahan sepanjang masa. Tujuan pemain tu ditukar, semata-mata nak lengahkan masa. Ya lah..kalau penjaga gol sengaja buat-buat lambat nak tendang bola, boleh dapat kad kuning free-free kan? Masuk akal tak?

Habis tengok EPL...sambung lagi main bola. Haha. Samada main bola di padang, main futsal ataupun main PES. Haha. Bangun bola. Makan bola. Tidur bola. Kaki bola betul. Tapi hakikatnya, adakah kita turut membantu perkembangan bola sepak negara? Jangan hanya tahu mengutuk bila pasukan negara kalah, biarpun mereka telah bermain bermati-matian. Orang kita suka membuat perbandingan mutu permainan bola sepak tempatan dengan antarabangsa. Cuba kita lihat senario di EPL. Stadium mereka sentiasa penuh walaupun perlawanan antara Derby dengan West Brom. Melimpah-ruah sampai dekat dengan tiang gol dan sebelah padang saja jaraknya. Stadium bola sepak di Malaysia? Tengoklah sendiri.

Aku tak suka orang yang terlalu mengagung-agungkan bola sepak luar dan dalam masa yang sama mengutuk kaw-kaw bola sepak tempatan. Tak suka, tidak mengapa tapi jangan mengutuk ya. Apa kurangnya Liga Super? Walaupun tak sampai tahap menonton di stadium, sekurang-kurangnya ambil tahu juga perkembangannya. Pasukan Kedah juara treble, tiga piala dua tahun berturut-turut, kini terumbang-ambing kedudukannya dalam liga seperti Arsenal. Selangor, gergasi merah kuning mempunyai dana yang kukuh serta penyokong yang fanatik persis pasukan Red Devils. The Reds mungkin kita boleh samakan dengan pasukan Kelantan, gomo Klate gomo! The Blues kita bagi dekat Nogori. Villa dan Everton kita bagi pasukan Perlis dan Perak. Sangat berangan kan? Alaa..sekadar imaginasi indah semata-mata.

Bola tu bulat. Ada jatuh bangunnya juga. Ada teka-teki. Kenapa kita main bola 45 minit? Haha! Lapuklah teka-teki ni. Nak bagi satu analogi menarik mengenai bola sepak yang ingin dikongsikan bersama. Cuba kita renungkan sejenak. Bayangkan...bola yang bulat itu umpama ILMU. Semua orang merebutkan bola yang satu itu. Semua orang merebut ilmu. Bola itu juga kita pass kepada kawan sepasukan kita. Begitu juga ilmu. Kita kongsi bersama kawan-kawan kita moga beroleh kemenangan. Penjaga gol pula, sedaya upaya mempertahankan kubunya dengan menangkap bola itu kemas-kemas agar tidak terlepas. Begitulah gambaran kita dengan ilmu. Ilmu yang kita dapat...kita simpan erat-erat jangan biar terlepas.

Main bola kena ada strategi..formasi. Semoga kita mampu melihat hikmahnya. Tidaklah Allah menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia. Wallahu a'alam.

No comments:

Post a Comment