Hebahan

Tuesday, April 19, 2011

Pesanan Orang Tua (Petua)

Suatu pagi, bangkit dari tidur. Leher aku sakit. Ah!


Lekas-lekas minta tolong isteri. Ambilkan bantal yang digunakan sewaktu tidur.
Hempuk belakang leher. Salah bantal! Maka, pukul bantal...


Bingkas solat subuh...

Isteriku pelik tapi tetap menurut perintah. Pelik sebab kenapa perlu hempuk suami sendiri
dengan bantal. Relevannya? Saintifiknya? Mengapa?

Ada satu lagi cerita, selepas bangkit dari tidur juga. Kulitku berbintat, sebab digigit (orang Kelantan kata kena ketip.. bukan kena kekoh!)oleh nyamuk, walaupun dah sembur Ridsect (padahal guna Shieldtox).


Apa aku buat? Ambil air liur basi dari mulut sendiri.. comor (lumur) dekat kawasan kulit yang berbintat itu, insya allah...kulit akan kembali normal. Rupa-rupanya air liur basi itu ada penawar yang mujarab sekali. Cubalah... Yakinlah.. sebelum anda guna ini.


Tak percaya? Ada kajian saintifik menyatakan bahawa di dalam air liur kita ada enzim yang boleh membantu sistem pencernaan tubuh kita. Sebab itu, seelok-eloknya, sejurus bangkit dari tidur, sebelum gosok gigi, minum air putih.. kasi air liur basi kita turun ke perut.

Itulah dia petua, atau pesanan orang tua. Bahasa mudahnya "tips"! Semua orang ada macam-macam pengalaman bergantung bagaimana cara mereka dibesarkan. Kalau tinggal bersama-sama orang tua, memang banyak benda yang kelakar, dan semuanya ada kaitan dengan pantang-larang.


Semua orang ada pantang-larang. Pantang main kepala. Pantang dicuit, kalau tak melatah bukan-bukan. Merapu tak ingat dunia. Pantang duduk atas bantal, nanti bisul katanya. Anak gadis sunti dilarang duduk depan tangga. Tak boleh menyanyi di dapur. Padahal ada sindiran, dan maksud tersirat di sebalik larangan tersebut. Renung dalam-dalam fikirkannya. 
Sebab mereka makan garam dulu. Yang tua dihormati, yang muda disayangi.. barulah hidup diberkati. Nabi kita pun ada ajar. Tataplah wajah anak-anak yang suci, bersih dari dosa. Dan hormat orang yang lebih berusia sebab amalan mereka lebih banyak daripada kita. Lebih kurang begitulah..


Pernah tak buat situasi macam ni. Ada orang ketuk kepala kita, kita ketuk balik dagu kita ke atas? Hahaha..Gelak pusingn pertama.

Kalau kita duduk lama atas kerusi, sebelum kita bangun berjalan ke tempat lain, kita kena 'tangkap' ilmu kita dengan meletakkan tapak tangan atas tempat yang kita duduk, takut/risau ilmu kita kena kebas?? Hahaha.. gelak lagi.. Gelakkan diri sendiri. Rasa seolah-olah "memperbodohkan" diri.

Aku pula bagaimana? Aku akui.. bukanlah cerewet sangat bab-bab makan, pakaian atau buat pilihan. Isteriku tak payah susah-susah jaga aku. Senang saja. Sebab aku tak banyak kerenah, tak perlu masak banyak lauk hatta misal kata suatu hari nanti, isteriku hanya goreng telur dan cicah kicap untuk makan malam sekalipun..aku akan makan dengan berselera. Insya allah..

Cuma aku ni ada sedikit pantang-larang. Contohnya.. tak nak makan campur ayam dan ikan (atau lebih tepat lagi makanan laut dan darat). Seboleh-boleh akan mandi terlebih dahulu sebelum menjamah makanan.Makan buah sebelum makan nasi, bukan selepas. Jangan selang seli makan nasi ber"ulam"kan air. Kalau mandi, basuh kaki dulu lepas tu naik ke pinggang, badan dan kepala. Wah! Boleh tahan juga aku punya "do's and dont's"!


Rumah kena buka tingkap luas-luas. Bagi rezeki mudah masuk, kata orang tua. Secara saintifiknya, bagi udara masuk. Nyaman... Padahal itu yang diwarisi daripada Papa. Waktu kecik dulu, kalau duduk dalam bilik waktu siang hari, pasti kena marah dengan Papa kalau tak buka tingkap!

Ada orang bersikap skeptikal dan menganggap itu semua kolot. Berfikiran kuno. Ketinggalan zaman. Walaupun hakikatnya itu penanda aras kematangan seseorang. Mengapa aku yang tinggal di Putrajaya pun ada cerita pantang-larang ni? Oh, lupa! Aku melewati Zaman remajaku di Kota Bharu, di kampung. Duduk dengan nenek dan saudara-mara.

Kesimpulannya, percayalah.. suatu hari nanti, kita akan gelakkan diri kita sendiri sebab apa yang telah kita buat hari ini, sebagaimana kita tersenyum sinis dengan apa yang telah kita lakukan pada hari semalam. Kebudak-budakan atau menonjolkan sisi kematangan? Pengalaman..mendewasakan :)


Tukang Tulis : Sewaktu kecil dulu sangat tak suka syampu rambut/kepala. Tahu tak Papa cakap apa? Nanti bila tengah malam, masa kita tidur, kutu akan bawa kita terbang ke dalam hutan! Hasilnya, sampai hari ni suka syampu :P

No comments:

Post a Comment