Hebahan

Tuesday, September 28, 2010

Law kaana bainana



Law kaana bainana! Perkataan Arab ini bermaksud, sekiranya Dia ada antara kita? If He amongst us? Siapakah dia? Dialah, junjungan besar, Nabi Muhammad Sallahu Alaihi Wasallam. Manusia paling mulia di atas muka bumi Allah ini. Khairu khalqillah...

Bagindalah kekasih Allah. Setelah lebih 1400 tahun berlalu, cuba bayangkan Baginda hidup di celah masyarakat kita di abad ke-21. Sebagai Rasul.. sebagai imam.. sebagai pemimpin... sebagai qudwah. Cuba bayangkan Baginda ada di antara kita, apa yang kita akan lakukan??

Maksiat berleluasakah? Negara suakakah? Politik puakakah? Jiwa merdekakah? Segalanya pasti jauh berbeza dengan situasi yang kita hadapi sekarang. Bukan? Yang tinggal hanyalah.. Al-quran dan As-Sunnah. Lan tadhillu abadaa~ Takkan sesat selama-lamanya..kata Baginda, andai kita berpegang teguh 2 perkara itu.

Wujudnya rancangan seperti ini merupakan alternatif terbaik kepada rancangan gelak tawa berdekah-dekah, hiburan semata-mata seperti Just For Laugh, Wakenabeb dan macam-macam lagi. Rancangan ini memaparkan video rakaman terhadap apa jua situasi.

Contohnya, orang tua itu sengaja menjatuhkan dompet, naka apa yang akan berlaku sekiranya Rasulallah ada dan masih hidup?? Baginda akan memulangkan dompet itu epada tuannya. Tetapi apa masyarakat/ orang ramai lakukan?? Bagaimana pula sekiranya ada halangan di tengah jalan (selemah-lemah iman ialah membuang duri di tengah jalan) ??

Sayang sekali, hanya video di atas yang ada terjemahan Inggeris. Versi lain 100% Arab. Jom belajar bahasa Arab, bahasa al-Quran, bahasa ahli syurga :)

No comments:

Post a Comment