Hebahan

Wednesday, September 1, 2010

HANGAT Ogos 2010~

Berikut 10 berita ringkas paling hangat melanda Ogos 2010 mengikut darjah kehangatan. Ringkas ke??

1. JUARA AL-QURAN


Juara Akademi Al-Quran 4 - Ahmad Tarmizi Ali, 25 (Terengganu)


Juara Tilawah Al-quran Antarabangsa 2010 -

Qari : Hani Abdel Aziz Ahmad (Mesir)
Qariah : Samia Khanan (Pakistan)

Tukang tulis harap : Al-quran bukan sekadar dilagukan..tetapi difahami, dihayati dan diamalkan.

2. Malaysia menuju ke alam jahiliah?? Isu buang bayi.. simbah asid.. sembelih anak dan macam-macam lagi perkara yang tak masuk akal.
Sampai satu tahap, Menteri Pembangunan Wanita, mengusulkan hukum bunuh kepada sesiapa yang mahu buang bayi. Buang bayi sebab apa?? Sebab anak luar nikah lah tu. Kerajaan negeri Melaka pula nak wujudkan sekolah Bahagia, khas untuk remaja perempuan hamil agar berpeluang ke sekolah. Siap nak benarkan kahwin bawah umur lagi.

Tukang Tulis gusar : Gara-gara nak elakkan diri daripada digantung, mungkin ada yang sanggup gugurkan bayi pula. PENZINAAN itu yang WAJIB dicegah dari awal
3. Kelantan - Isu dinar emas- Tak dapat kerjasama BNM.

Pada 14 Ogos 2010, Menteri Besar Kelantan , Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berharap Kelantan menjadi negeri pertama mempelopori penggunaan emas dan perak sebagai mata wang syariah emas dinar dan perak dirham. Harapannya agar semua urus niaga, termasuk membayar gaji kakitangan kerajaan negeri menggunakan dinar emas.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed menyatakan dinar emas Kelantan melanggar peraturan Bank Negara Malaysia jika dijadikan mata wang . Bidang tugas kerajaan Pusat dan kerajaan negeri berbeza. 1,000 peniaga di Kota Bharu dilaporkan akan menggunakan dinar emas dan dirham perak dalam transaksi perniagaan mereka. 'Mata wang' ini dikeluarkan oleh anak syarikat Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Kelantan Golden Trade.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa menyangkal dinar emas adalah mata wang . Ia hanyalah sebahagian daripada sistem barter iaitu sistem pertukaran barang yang lebih Islamik.Sistem mata wang konvensional tidak Islamik kerana mudah dimanipulasi dan terjebak dengan riba.

Tukang tulis cuit : Lepas ni ada dengar ura-ura Blackberry diharamkan pula. Ikut jejak langkah sesetengah negara sebab isu privasi & keselamatan negara.

4. Raja & ratu kontroversi milik 2R. Raja Azmi & Dr. Romzey dengan kisah yang tersendiri.



Tukang tulis seloroh : Seorang lagi 'diva kontroversi' Azwan Ali sudah melancarkan buku tulisan beliau, Selamat Jalan Dunia Pondan! Siap ada single lagi ciptaan Hafiz Hamidun.

5. Juara Community Shield@ Perisai Komuniti menandakan Barclay Premier League(BPL) sudah bermula.

Pasukan Manchester United memenangi perisai Komuniti setelah menumpaskan Chelsea. Manakala Selangor menang Liga Super 2010

 
Tukang tulis sedar : Arsenal tak pernah menang Community Shield hatta sekalipun

6. Malaysia Merdeka selama 53 tahun. Lebih barakah lagi ketika menjelang fasa ketiga Ramadhan. Moga kita bebas daripada neraka.

Tukang tulis resah : Sudah 53 tahun Merdeka TETAPI isu rasis terus melanda. Contohnya isu sebut nama KM Penang dalam khutbah Jumaat, isu Namewee, isu ahli Parlimen bukan Islam beri "tazkirah", ada surau disimbah cat & dilempar botol arak. Apa nak jadi? Inilah 1Malaysia ~ menjana transformasi.

7. Malaysia juga telah diletakkan oleh majalah Newsweek, nombor ke-37 senarai negara yang stabil dari segi ekonomi, pendidikan, kesihatan dan beberapa kriterea lagi. Persoalannya kenapa bandingkan dengan negara ASEAN lain (tetapi nama Singapura tak disebut??) TEET~

Manakala 'carta' hak harta intelek, Malaysia mendapat markah 5.8 daripada 10 bagi isu barangan tiruan atau cetak rompak. Markah bagi negara lain, Jepun(2.1), Korea Selatan (4.1), Thailand(6.17), China(7.9), Vietnam(8.5), Indonesia(8.5). Lagi banyak markah, maknanya negara tu "lubuk plagiat" kot. Haha 

Tukang tulis sedih : Nak ucapkan selamat tinggal VADS, anak syarikat TM yang menang banyak anugerah dan diiktiraf pusat panggilan pelanggan bertaraf dunia. Kenapa? Tunggu~

8. Electric Train Service (ETS) memudahkan perjalanan KL-Ipoh. Lebih mudah(harga promosi RM30),dan cepat (lebih kurang 2 jam). Ke Seremban pun boleh. Siap ada pramugari lagi.

Tukang tulis menanti : KLIA2 menjelang 2012! 

9. Mohd Farhan Izharruddin (Faan) dinobat sebagai juara Keynote musim pertama. Rancangan realiti ini mencungkil bakat komposer pelapis.
 
 
Tukang tulis kagum : Suka lagu Opahku Bilang ciptaan trio Faan-Nomad-Keroz dendangan Zainal Abidin 

10. Jika tadi ada komposer berpotensi di masa hadapan. Kali ini kita ada pemandu muda berbakat besar. Lotus F1 telah ada pemandu baru - Nabil Jeffri pemandu go-kart yang pernah diumum Ikon 1Belia 1Malaysia, nakal menjadi pemandu yang bakal menyinar di masa akan datang.
 
 
Tukang tulis risau : Siapa bakal pelapis Skuad Piala Thomas. Takkan harapkan orang yang sama kan? Skuad sepak takraw negara pun sudah kalah dengan negara Korea Selatan ya!

No comments:

Post a Comment