Hebahan

Sunday, November 22, 2009

GHADAB = MARAH

Seorang rakan blogger, Epi, pernah meminta pendapat aku, bagaimana kita mahu mengawal perasaan marah. Akhirnya aku berjaya juga membuka topik ini. Alhamdulillah. Jangan marah ya Epi.. terlambat memberi maklum balas & membuat liputan/tinjauan sewajarnya =)

Marah!! Apa itu marah?? Adakah macam ni
-->
ataupun ni
-->

atau pernah tonton filem ini
-->
ataupun rasa macam nak bagi ni
-->
Marah. Satu perasaan. Mungkin kerana nafsu ammarah ataupun peringkat nafsu yang selainnya? Adakah wujud di dunia ini orang yang Halim, yakni lemah lembut, dan pemaaf. Bak kata Nelson Mandella kita mungkin dapat memaafkan.. tetapi untuk meLUPAkan?? To forgive where forgiveness is necessary, without forgetting.

Marah ada banyak jenis. Mungkin puncanya juga pelbagai. Ada setengah orang jenis panas baran, darah orang muda katanya. Ada orang mudah marah, sebab tersiku pun nak mengamuk. Terpijak kasut bila nak masuk lif pun nak kecoh.

Marah dan gaduh. Bila marah dan gaduh bertemu.. maka kecohlah jadinya. Ada sesetengah orang memang semulajadinya memek muka yang dianugerahkan Allah memang 'ketat'. Dengan misai melentik, payah nak senyum.. tapi hatinya baik. Pemaaf orangnya.

Ada sesetengah orang payah nak nampak dalam keadaan marah. Kena provoke macam mana sekalipun tetap cool~ Tapi awas, orang seperti ini, jika sekali-sekala orang pijak kepala, ataupun benar-benar menguji tahap kewarasan dan kesabarannya, mimpi ngerilah orang yang mencari pasal itu. Takde kerja cari kerja. Kena sembur free-free.

Mungkin AKU salah seorang manusia yang berpewatakan seperti itu. Kalau orang kenal aku luar dan dalam, walaupun aku nampak sentiasa ceria + tersenyum, aku juga seorang yang agak serius. Ada sesetengah lawak yang tak boleh diterima akan mendapat respon
bo-layan. Tapi, sememangnya aku lebih banyak ketawa dan gelak dengan gelagat & ragam manusia.

Aku juga orang menjaga tutur kata. Jarang sekali perkataan yang menjelikkan atau menjengkelkan terkeluar daripada mulut ini. Apatah lagi perkataan mencarut dan sebagainya. Itu bukan aku. (Tak percaya sudah! =P) Tapi, aku juga pernah marah seorang kawan dan akibatnya dekat 2 ke 3 bulan tak bertegur-sapa. Haha.


Ada seorang kawan ni.. suka benar jadikan aku bahan 'eksperimen' untuk disampahkan. Kiranya aku menjadi modal untuk diejek dan sebagainya lah. Mungkin dia hanya berniat untuk bergurau. Tetapi, suatu hari gurauan itu melampau sangat. Melepasi tahap kesabaran dan menjangkaui sempadan yang telah aku berikan.


Jangan kata aku tak pernah beri amaran. Tapi
mamat ni degil juga. Keras kepala dan laser juga mulutnya. Mungkin secara tidak sengaja (mungkin juga dengan sengaja) dia telah bermain-main di 'daerah' kepala. Huh~ aku bab main kepala ni memang sensitif sikit. Biarpun waktu itu, Papa yang masih bayar zakat fitrah aku yang masih belajar, rasa tanggungjawab menjaga kepala sangat penting.

Satu perkataan TUNGGAL; terkeluar daripada mulut ini. "Hey bab1 tunggal!"


Terus tak bertegur-sapa berbulan-bulan. Kah.. kah.. kah.. Tetapi jangan risau. Kami masih berkawan baik, mungkin aku berjaya memberi mimpi buruk kepadanya. Mission accomplished!


Jadi, penting tak rasa "Marah" ini?? Adakalanya kita perlu 'rasa' ini sebagai senjata. Orang psikologi kata, kalau nak marah seseorang.. kita hanya perlu marah selama 2 atau 3 MINIT sahaja. Lepas tu, kembali normal. Marah juga penting sebagai amaran atau tanda protes.

Di dalam bahasa Arab istilahnya Ghadab bermaksud keras, kasar, atau padat. Ghadab dapat diertikan sikap seseorang yang sedang marah, kerana tidak senang terhadap perilaku atau perbuatan orang lain. Amarah kerap membuat seseorang bertindak kasar, jahat, bahkan sadis. Perkataan maaf nyaris tak berlaku kepada orang yang ghadib (pemarah) yang bergejolak adalah nafsu ingin melampiaskan dendam kebencian.

Sikap marah ini sering kita saksikan dalam realiti kehidupan saat ini.

Cuba gambarkan cerita ini. Biarkan imaginasi anda berlari...

Anda telah berkeluarga. Ada seorang isteri dan seorang anak. Suatu pagi anda terbangun lambat untuk ke tempat kerja. Dalam keadaan kelam-kabut itu, isteri anda tak sempat menguruskan minum pakai anda kerana menguruskan satu-satunya anak tunggal anda ke sekolah. Tiba-tiba anak anda tertumpah secawan kopi ke atas kemeja anda yang baru saja digosok sebentar tadi.
Apa reaksi anda??


Situasi A

Anda marah dan mengherdik anak anda. Anak anda mula teresak-esak dan 'melalak'. Anda cuba 'tangan' anak anda tetapi isteri anda menghalang. Tak pasal-pasal bergaduh dengan bini pula. Lepas perang mulut selesai, anda naik atas, ambil saja kemeja yang berkedut belum bergosok. Anda turun semula dan anak anda masih menangis. Isteri anda memujuk namun gagal.


Anda mengalah... Memujuk anak supaya ke sekolah. Sayangnya, bas sekolah sudah terlepas. Anda terpaksa meredah
jammed menghantar anak ke sekolah. Anda lewat ke kerja. Lampu merah pun anda redah. Tak sangka pula waktu itu polis rajin bekerja. Anda disaman. Punch card anda merah hari itu. Dipanggil menghadap bos yang lebih 'singa' daripada anda.

Anda tersilap melakukan kerja yang diperintahkan semalam. Anda tertekan. Rasa macam nak baham orang waktu makan tengahari nanti..


Situasi B

Anda meninggikan suara kerana terkejut. Kemudian anda tenang. Anak kecil itu mula tersak-esak. Rasa marah anda yang menebal tadi semakin hilang. Isteri anda datang memujuk. Anda biarkan isteri anda memujuk. Anda membelai kepala anak anda lalu mencium kepalanya. Anda naik ke atas dengan tenang. Sempat lagi gosok baju cincai kira.


Anda turun segera mahu ke tempat kerja. Anak anda telahpun menaiki bas ke sekolah. Isteri anda telah sediakan beg bimbit dan kunci kereta. Anda menuju ke tempat kerja dengan tenang. Dan hari itu segalanya berlalu dengan tenang. Anda sampai awal ke tempat kerja, sempat membuat pembetulan mengenai kerja semalam.


Jadi, situasi mana pilihan anda. Kawal emosi cepat melenting itu. Acting is reacting~

Jika perilaku marah ini dibiarkan tumbuh pada diri seseorang maka kehidupan akan terasa sangat panas membara, ketenangan individu mauhpun sosial akan terbang semakin jauh daripada sekitar kita, yang ada rasa was-was dan khuatir serta diselimuti ketakutan yang akan menemani gerak langkah kita.

Ada kata-kata menarik untuk dihayati.

Sebaik-baik mereka yang membuat dosa atau kejahatan ialah mereka yang bertaubat dan memohon keampunan.


Kita tak gagal apabila terjatuh ke bawah, tetapi kita gagal seandainya kita tak mampu bangkit kembali.


Orang yang paling gagah bukannya mereka yang mampu menjatuhkan pihak lawannya, tetapi orang yang gagah itu ialah mereka yang berjaya mengawal kemarahannya.


Nabi SAW bersabda: “Sebenarnya marah itu dari syaitan, dan sesungguhnya syaitan diciptakan dari api. Dan api dapat dipadamkan dengan air, maka jika salah seorang di antara kamu marah, hendaklah ia berwudhu ” (HR. Abu Daud).


Renung-renungkan~ baca lagi dengan lebih lanjut "marah" salah satu tajuk khutbah jumaat di sini.

2 comments:

  1. thanx Muz. tis is a gud entry with clear example. thanx lad. May Allah bless you. boleh ker epi wat rujukan entry ni?

    ReplyDelete
  2. it's my pleasure.. sharing is caring~ moga kita sama2 dpt manfaatnya

    ReplyDelete