Hebahan

Tuesday, March 3, 2009

Al-Waqt Kassaif ...

Alwaqt kassaif, fa illam yaqto', qato'ka. Susah benor bila perkataan arab hendak dirumikan. Maknanya, masa itu umpama pedang. Jika kamu tidak memotong, kamu dipotong. Ini bukan hadith, tetapi kalau tidak silap, ini 'quotes' sahabat Rasulallah s.a.w. Maknanya, lebih kurang begini, kalau kita tidak mengejar masa, kita tidak memintas atau memotong masa, kita sendiri yang akan ketinggalan. Jauh ditinggalkan masa. Mungkin orang dah berada di Alaf baru, kita masih merangkak di alam purba lagi.

Contoh paling dekat, ialah bidang IT. Dulu, kalau nak 'save' assignment, kertas karbon sangat glamor. Siapa tak kenal kertas karbon?? Rugi! Dulu guna mesin taip, kalau salah taip saja, masalah besar dibuatnya. Sekarang guna komputer guna Microsoft Word saja. Pastu save kat disket! Haha. Sekarang ada disket lagi ke?? Thumbdrive 128 MB, 256 MB, 512 MB dah tak wujud. At least thumbdrive 1 GB. Sekarang dah ada berapa Giggs pun x tau. Famous Ryan Giggs tiba2..

Masa sekolah dulu...suka buat buku biodata. Kalau ada orang yang berkenan di hati, kita suruh dia tulis dalam buku biodata. Benda ni lebih famous bila nak habis sekolah. Darjah 6. Form 3. Dah nak berpisah kononnya. Nak tau alamat. Nanti boleh tulis surat. Nak tau nombor telefon rumah. Tapi kesudahannya, buku biodata tu entah di mana. Sekarang??? Ada Facebook.. Friendster dll. Senang nak trace balik kawan2 yg menghilang. Ada telefon bimbit a.k.a  handphone. Bole SMS, MMS dll. Rugikan tak ikut perkembangan.

Dulu masa kanak-kanak. Suka main yang 'keluarkan peluh'. Sebut saja. Kejar-kejar. Police sentri. Sep tiang. Haha. Apa lagi.. Main tutup botol..Main gasing.. Perangkap tikus..Baling selipar...Bola cop. Yang perempuan main sep sep sep tom tom tom. Main lompat getah, batu seremban, teng-teng. Kalau moden sikit...main kereta Tamiya! haha. Entahlah banyak sangat permainan masa dulu dan kini dengan mudahnya diganti dengan permainan komputer, playstation, PSP dsb. Tak berpeluh langsung. Sakit jari je.

Apabila kita sebut pasal masa atau waktu, ayat 'klise' yang selalu kita dengar ialah 'Masa itu emas'. Ada rakan yang berketurunan cina pernah menyebut 'masa itu duit'. Jadi lebih kurang saja maksudnya...Masa itu begitu berharga umpama emas. Jika kita manfaatkannya, boleh dapat duit. kalau tak..rugi. Bagi yang beragama Islam. Ada 2 perkara menarik mengenai waktu. Pertama sekali Surah Al-'Asr (maknanya waktu), di mana Allah s.w.t sendiri bersumpah dengan waktu/masa. Demi masa. Sesungguhnya manuisa itu kerugian. Kecuali yang beriman dan beramal solah. Dan mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran. 3 ayat saja. Tapi maknanya kalau nak dihuraikan..ditafsirkan..tak cukup masa dibuatnya.

Kedua, Lagu Raihan yang famous tu. Nasihat Luqman Al-Hakim. Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. Sihat sebelum sakit. Masa lapang sebelum sempit. Kaya sebelum miskin. Muda seblum tua. Hidup sebeleum mati. Yang minat nasyid ke...tak minat ke..mesti pernah dengar lagu Raihan ni kan??

Sesuatu yang sedikit berlainan, masa aku belajar di Matrikulasi Pulau Pinang dulu, ada seorang pensyarah, sebelum dia memulakan kuliah, beliau akan menasihati dua perkara. Pertama, sebelum belajar, ikhlaskan niat. Kedua, hayati ayat ini.. Masa itu kehidupan. 

Wah. Begitu mendalam sekali maksudnya. Kedengaran agak ringkas. Masa itu kehidupan. Kehidupan kanak-kanak yang tak banyak memikirkan masalah takkan kembali. Berlalu sebegitu saja. Alam remaja, zaman cinta monyet juga sedikit sebanyak mematangkan kita, mendewasakan kita pada hari ini. Dan akhirnya zaman remaja berlalu sebegitu saja.
Begitu juga halnya dengan aku.

Dah masuk 25 tahun. Remaja lagi ke?? Haha. rasanya dah cukup dewasa. Muda belia. Dan suatu hari nanti aku akan tua. Jadi aku akan cuba manfaatkan sepenuhnya masa-masa sebegini. Mungkin tak sempat tua, dah mati dulu kan?? Siapa yang tahu ajal maut ni. Tak sempat kahwin?? Kita hanya merancang..tetapi Allah itu sebaik-baik perancang.

No comments:

Post a Comment