Hebahan

Monday, September 24, 2012

10 LANGKAH-LANGKAH KALAU NAK BUAT DOSA...


Peringatan untuk diri sendiri & saudara seagamaku...

10 LANGKAH-LANGKAH KALAU NAK BUAT DOSA...


1. Ingat MATI. Bayangkan kita mati sebelum melakukan dosa tersebut. Bayangkan kita mati selepas melakukan dosa, tak sempat nak bertaubat. DAN.. bayangkan kita mati sewaktu melakukan dosa dalam keadaan mengaibkan!


2. Ingat ALLAH! Siapa ALLAH? Dah tak kenal tuhan sendiri? Cuba bayangkan kita di pejabat/sekolah dan kantoi depan CEO/Bos/Pengetua tengah ponteng! Playing truant yeah?


3. Pastikan LINE CLEAR! Tengok kiri, kanan (ada orang nampak ke tak) termasuk bahagian atas dan bawah. Kot-kot ada CCTV tak pasal-pasal kantoi. Betul ke takde orang nampak?? CCTV Allah.. malaikat Raqib & Atid sentiasa mencatat amalan kita..Maka kalau nak buat dosa, cari tempat yang ALLAH tak nampak


4. Jangan guna nikmat yang Allah bagi. Jangan guna mata, jangan guna tangan, kaki yang Allah pinjamkan. Gunakan akal untuk berfikir..cara paling "kreatif" nak buat dosa. Sebab..ingatlah..di padang mahsyar nanti, mulut kita terkunci..tetapi tangan akan bercakap, kaki akan menjadi saksi apa yang kita lakukan.


5. ISTIGHFAR...sempat ke kita nak bertaubat dengan dosa yang semakin menimbun. Muhasabah diri sejenak.Cuba bayangkan dosa & pahala umpama duit. Cuba cek dompet kita..ada berapa hengget nak bayar denda/kompaun misal kata terkantoi. Ada tak duit nak bayar denda minimum RM 5K? Ke sanggup masuk penjara?


6. Laungkan AZAN. Moga syaitan yang menghasut lari bertempiaran. Cuba lengahkan buat dosa. Tangguh sekejap nak buat jahat. Bagi rasa malas! Malas nak buat dosa..sebab malas nak buat amal kebajikan.


7. Fikirkan KANTOI. Memang silap langkah. Bukan malu diri sendiri saja. Ahli keluarga turut mendapat malu.Glamor..dan popular sebab yang bukan-bukan.. Nanti rimas dengan soalan cepumas wartawan sebab diri terlebih popular.


8. Ingat orang TERSAYANG. Senaraikan satu persatu. Biar terimbas sejenak di minda kita wajah-wajah yang kita sayang. Mula dari ibu, bapa, pasangan & zuriat (kalau dah kahwin), adik-beradik, ipar duai, mertua. Bayangkan betapa malasnya nak memberi alasan. Penat nak menjawab dan bercerita. Publisiti murahan uols.


9. Tengok IC.. Ada tertera perkataan ISLAM! Agama kita..pegangan hidup kita sampai bila-bila. Kita bukan jadi part-time Muslim. Bila nak masuk syurga mengaku Muslim...bila nak buat dosa sanggup mengaku non-Muslim ke??


10. Kalau nak sangat buat dosa..eh, kalau nak sangat jadi ahli neraka..cuba ambil lighter. Hidupkan api! Bakar sikit hujung jari. Panas tak?? Ingatlah...kalau kita masuk neraka, apinya lebih panas berkali ganda berbanding api di atas muka bumi.


Sebagai penutup, terimalah.. lagu dendangan Shahir, Aku Yang Berdosa untuk dihayati bersama

Sejauh mana langkah ku di sana
Aku melupakan mu

Seluas mana kau beri padaku
Masih ku angkuh padamu

Segalanya dusta
Gelap mengaburi ku

Ya Allah apa yang bisa
Ku tebus kepadamu
Atas dosaku

Ya Allah ku hina terasa
Biarku bersujud
Untuk ke syurgaMu

Segalanya Dusta
Gelap mengaburi ku

Ya Allah apa yang bisa
Ku tebus kepadamu
Atas dosaku

Ya Allah ku hina terasa
Biarku bersujud
Untuk ke syurgaMu

Ya Allah apa yang bisa
Ku tebus kepadamu
Atas dosaku

Ya Allah hina terasa
Biarku bersujud
Untuk ke syurgaMu


No comments:

Post a Comment