Hebahan

Saturday, August 1, 2009

Cerita jalan-jalan; episod 3- Bersamamu~

Mungkin ini tajuk yang ditunggu-tunggu... Mungkin juga entri ini tak perlu. Setengah orang tak berapa suka nak baca blog yang berbentuk diari ni. Contohnya, macam ni.. Hari ni aku suka sangat dapat keluar dengan dia. Makan-makan... minum-minum... Teman dia shopping... Main boling seround...tengok wayang. Dan balik nak dekat tengah malam. Aku lah orang paling bahagia di dunia. Terima kasih kat dia kerana sudi keluar dengan aku. I love you, sayang~

Isy.... klise seklise-klisenya. Bapak bosan cerita macam tu dikongsi dalam blog. Nenek depan rumah aku pun bahagia macam kau! haha.. Itu bukan aku yang kata ya. Mereka yang kata sebegitu. Kisah rutin seharian. Kehidupan anak muda yang tengah hangat bercinta. Darah tengah tak pahit.. Haha.

Jadi bagi sesiapa yang dah tahu lebih kurang cerita macam mana aku nak kongsikan sebentar lagi. Baik awal-awal kalian klik [X] sebelah atas di penjuru kanan sekali. Tak mahu? Apa kata tekan Alt+F4. Selamat bertemu kembali. Daaa~

Baiklah.. terima kasih andai ada yang masih setia tak jemu-jemu lagi untuk meneruskan pembacaan. Ayuh, kita mulakan saja menyelak diari seorang lelaki. Lelaki yang punya pacar. Ada kekasih hati. Sejarah hidup aku. Kamus hidup aku buat pertama kalinya ada perkataan "dating" bermula pada awal tahun 2004. Sambut harijadi sama-sama ya. Bulan 2 sama--sama ;>

Masa tu di Matrikulasi. Yang bestnya sebab tak dirancang. Mastermind projek itu semestinya teman-teman sebilik dia di mana salah seorang daripadanya budak sepraktikum. Walaupun hanya sejarah, dan sejarah itu takkan berulang lagi.. sebab dia kini bahagia bersama orang yang dia betul-betul cinta bersama seorang cahaya mata bukti cinta mereka.

Bagi aku, yang lepas tu, biarkan saja ia berlalu. Usah diungkit-ungkit, takut hati yang sakit. Yang kelakarnya, dia ada seorang lagi adik perempuan. Adik perempuan dia kahwin dengan abang ipar kepada ibu saudara aku. Haha. Kompleks tak? Dapat tak gambarannya??

Kita terus saja menggali kisah aku yang terkini. Memang aku dengan dia. Bermula sebagai kawan. Tapi terpisah seketika. Kami kenal sejak kecil lagi. Ingat tak masa kita kecik-kecik dulu suka buat buku biodata. Kena tulis nama, DOB,POB, Makanan kegemaran,Minuman Kegemaran dll. Masa tu mana ada lagi internet. Apatah lagi rangkaian sosial seperti Friendster, Myspace, Facebook & etc.

Aku simpan lagi buku itu. Masih ada lagi alamat yang ditulis. Maka, aku beranikan diri menghantar kad hari raya. Aku sertakan bersama nombor telefon bimbit. Tak sangka betul kad raya aku dibalas! Yang penting, dia bagi nombor hp dia juga. Maka, bermulalah musim berbalas SMS.

Forward.. memforward. Kata-kata nasihat.. Hadith ke.. Tafsir ke... Ayat-ayat kelakar ke... Dan perlu diingatkan, kami tak mainlah missed call subuh... Missed call tahajjud and etc. Haha. Ada ya yang menggunapakai trend sebegitu. Kami menjadi diri kami sendiri mengikut keselesaan kami sendiri. Cewaaaah~

Dan buat pertama kalinya, selepas kira-kira 8 tahun terputus pandangan, kami bertentang empat mata buat kesekian kalinya. Dalam keadaan yang sangat suspens sebenarnya. Yalah..dulu budak-budak mentah. Kanak-kanak Ribena. Sekarang pun masih macam budak-budak lagi. Haha.. Sebab sama-sama kecil molek. Haha. Comel apa~

Oklah..setelah berjumpa..kami berkawan seperti biasa, sehinggalah tiba-tiba entah macam mana entah kami berkeyakinan untuk lebih serius. Sama-sama memberi ruang dan peluang kepada diri masing-masing untuk meneroka kehidupan pihak sebelah sana.

Segalanya berjalan lancar. Dan "dating" kami yang rasmi buat pertama kalinya sekitar tahun 2007. Trend kami, senang saja. Janji jumpa di KL Sentral...pukul sekian-sekian..tunggu di tempat sekian-sekian. Lepas jumpa baru buat keputusan bersama. Nak makan dulu kah.. Nak qada' hajat dulu kah... Nak solat dulu..kah

Begitu juga destinasi seterusnya..terus nak ke KLCC.. Midvalley... Times Square.. One Utama.. The Curve.. boleh kata semua dah singgah. Yang penting, kaki melangkah sesuka hati saja entah ke mana-mana. Sebab mulut masing-masing sibuk nak bercerita. Sampai boleh terlepas dan terlajak tempat yang patut singgah.

Lebih kurang...setahun setengah jugalah kami 'serius'. Tapi cuba teka berapa kali sahaja kami keluar berjumpa?? TEET! Ada pernah dekat 3 bulan tak berjumpa ya. Masing-masing sibuk. Masa tu aku tengah tensi dengan FYP (final year project) lagi. Nasib baik tak kena 'extend' ya.

Akhirnya keputusan sebulat suara...berpisah jalan terbaik. Orang kata, kalau dah tak nampak serasi awal-awal lagi masa bercinta, baik berpisah saja..sebelum esok lusa "bercerai' selepas berkahwin. Perkara yang aku tak suka kalau berlaku. Aku nak kahwin..sekali tu sahaja dalam hidup. Arasy Allah berggegar setiap kali ada 'masjid' yang runtuh.

Walaupun telah 'terpisah'... kawan tetap kawan. Itu perkara yang tak boleh diubah. Mungkin selesa mengenalinya sejak kecil lagi. Entahlah, kawan perempuan yang aku kenal, tak sama macam dia. Bila bersama dia, aku rasa selesa. Nak bercerita masalah ke...nak cerita apa-apa saja topik. Orang kata, mungkin juga jodoh kami masih kuat! Amiiin~

Dan sekarang kami berserah. Bagi aku, kalau dia jumpa mana-mana lelaki yang lebih bagus daripada aku, yang boleh diangkat sebagai calon suami dia, teruskanlah. Aku doakan kebahagiaannya. Cuma yang penting kena jujur bagitahu duduk perkara sebenar. Sebab aku sentiasa cermin diri ni. Besar ya cermin di rumah. Top to toe~ Aku sedar diri aku macam mana. Seteruk mana...sejahat mana...dosa dah kumpul banyak mana.

Aku bukanlah sempurna sifatnya... tapi bukan juga cacat sehingga melemahkan jiwa dan pergerakan. Cetek dan dangkal pemikiran mengenai agama dan kehidupan. Sebab u orang kata, hidayah Allah itu mahal. Dia akan beri kepada sesiapa saja yang Dia mahu. Siapa sangka.. orang yang kita nampak jahil suatu ketika dulu, bila jumpa sekrang kita yang tersipu-sipu malu dengan perubahan dan penghijrahannya. Malik Nor contohnya...

Hidayah Allah akan menjengah... jika itu kehendak-Nya. Aku tak kata aku ni jahil sangat. Teruk sangat sampai sanggup berkompromi dengan dosa, tetapi tahap keimanan aku macam statik. Tak naik-naik. Kat situ saja. Kadang-kadang turun.. lepas tu sedar.. naik sikit saja. Itulah iman manusia. Bukan iman para nabi yang semakin naik. Bukan juga iman para malaikat yang sentiasa konsisten.

Oklah.. tamat sudah kisah selaku 'lelaki' bernama kekasih. Sekarang, kisah seorang anak pula. Sebagai anak, sudah tentu aku sayang orang tua aku. Selalu jalan-jalan dengan mama dan papa. Kadang-kadang dengan Mama saja. Teman Mama ke pasar, isi minyak kereta, ke bank dll. Aku pernah juga teman Papa, ke bengkel kereta, menghantar papa ke tempat kerja dll. Kalau keluar dengan Papa dan mama, adik-adik tak ikut pun pernah. Rasa macam aku seorang saja anak Papa dan mama. Terus rindukan adik-adik. Hehe. Walaupun kedengaran cerita ini biasa saja...tetapi inilah saat yang paling bahagia.

Dan kemuncak segalanya, sudah tentu keluar satu keluarga. Semua ikut. Cukup korum! Ada satu kisah yang aku takkan lupa. Berjalan-jalan di Sunway Piramid. Papa yang memandu kereta menurunkan kami SEMUA di depan lobi Sunway sementara Papa akan memarkir kereta di mana-mana saja asal tak kena bayar ikut jam.

Sayangnya.. tiada ruang langsung. Maka terpaksalah meletak kereta di dalam bangunan itu. Mama terus terdetik, emm nanti ada masalah nanti ni. Masalah?? Apa masalah ni. Jeng...jeng...jeng.. Nantikan~ Kemudian kami meneruskan 'window shopping' kami. Adik Ya sudah dibelikan benda yang dia nak, maka sibuklah nak balik. Haha. Ditambah dengan lapar lagi.

Dan kemuncak ceritanya.. masa untuk pulang ke rumah. Dan.. tak jumpa kereta 'parking' kat mana. Papa sempat salin nombornya sahaja, K41 ke apa entah nmbornya tapi lebih kurang begitulah. Pusing punya pusing. Tawaf punya tawaf bangunan 'piramid' itu.. yang ketemu cuma jalan buntu.

Tanya punya tanya.. orang yang tak boleh harap. Orang tu kata kena straight.. orang ni suruh belok kanan. Pakar tengok map.. seperti aku(cewah..walaupun..) juga gagal mengesan. Kalau lah boleh apply GPS yang aku belajar dengan Dr. Rashid dulu... Haha.

Rajin usaha tangga tak guna dah. Eskelator juga yang membantu. Akhirnya ketemu juga tempat parkir kereta. Fuuh! Lega satu saat saja. Misi seterusnya... mencari kereta. K41.. tapi yang di situ B13, C17. Kwang..kwang..kwang. Lepas tu kena 'alert' Red Zone atau Orange Zon la pulak.

Rupa-rupanya di situ parkir untuk penyewa hotel bersebelahan! Maka..pusinglah lagi sekali. Rasa kaki macam nak tercabut. Haha. Dan akhirnya.. setelah berhabis kira-kira setengah jam mencari kereta, yang dicari-cari telah nampak di depan mata. Moral cerita..beringatlah.. seandainya esok lusa hari kelak.. mahu simpan dan letak kereta di pusat membeli belah yang 'mega' 'giga' seperti Mid Valley.. KLCC.. Times Square dll.. Gunakanlah henfon anda yang punya
kamera. 0.7 Megapixel pun takpe. Janji ada 'foto'nya. Nak tanya Pak Gad n Mak Gad senang sikit kan?? Haha.

Jalan-jalan dengan orang tersayang. Sebagai lelaki bergelar 'abang' selalu juga keluar bersama-sama adik beradik. Aku abang Long. Adik ada 3. 2 orang lelaki, Cic dan Min. Adik bogsu perempuan, Sufia. Selalunya 3 orang abang Sufia ni akan tinggalkan adik Ya. Kami selalu tengok wayang, turun downtown... dan karaoke! Tapi bukan karaoke di tempat terbuka itu. Haha. Kecian Sufia kena tinggal. Tapi pernah juga keluar 4 beradik.

Antaranya menonton Cicakman 1, sangat berbaloi dan aku siap belanja diorang makan lagi. Haha. Aku ni bukanlah abang sangat bagi mereka, tapi sekurang-kurangnya aku dah tunjukkan contoh yang baik untuk adik-adik ikut. Faktanya, buat masa ni rekod pelajaran aku masih terbaik~ tetapi aku lebih suka kalau ada antara adik-adik aku yang akan pecah rekod terbaik ni. Mungkin Cici belajar sampai Master. Min ada IR. Dan adik Ya jadi doktor!
Amin ;)

Jalan-jalan dengan orang tersayang lagi. Siapa? Dengan kawan-kawanlah.. Kawan baik... kawan karib..kawan rapat. Apa bezanya? Dengan kawan sekuliah... kawan sekolej... kawan seuniversiti... kawan sematrikulasi... kawan semaahad... kawan sekolah rendah.. kawan tadika... Siapa lagi?? Haa... kawan satu pejabat. Tambahan terkini. Dan kawan seFesbuk mungkin~ Semua kawan-kawan yang aku sayang. Itu prinsip. Mahu berkawan dengan semua orang walaupun... bukan semua orang mahu kawan dengan kita. Mahu buat baik dengan semua orang walaupun... bukan semua orang nak buat baik dengan kita!

1 comment:

  1. wah cite mus, ade terkesan kat epi. hahahha part yg parking kete tu. Kite kan kalau dah kuar ngan kawan2 ke, family ker, sure excited nak masuk shopping complex tu. Dapat parking, kuar kete,tau nak jalan2 je. Skali bile nak balek mula la kabut cari kete. mmg lawak + penat + nak mengamuk.

    ReplyDelete